Flere og flere udbrændte mænd søger hjælp

Dugfriske tal fra landets største udbyder af sundhedsordninger, Falck Healthcare, viser, at flere og flere mænd søger hjælp, når de føler sig stressede og udbrændte. Siden 2009 er antallet af henvendelser mere end fordoblet, og det skyldes, at mændene er ved at gøre op med deres egen usårlighed.

Falck Healthcare, der dækker to millioner danskere med en sundhedsordning, har netop analyseret antallet af henvendelser fra mænd, der føler sig stressede og udbrændte. I 2009 registrerede Falck Healthcare 1.061 henvendelser, mens antallet var steget til 2.442 i 2015 - en stigning på 130 procent, hvilket i Falck Healthcares optik er en positiv udvikling.

”Det er naturligvis bekymrende, at flere og flere mænd føler sig stressede og udbrændte. Men det positive er, at så mange henvender sig til os, når de kan mærke, at dagligdagens udfordringer overstiger det mentale overskud. Vi ved, at stress og udbrændthed koster mange sygedage og i yderste konsekvens kan føre til depression, og selvom stigningen er markant, vidner den også om, at mændene er ved at være bevidste om, at det gør en stor forskel at søge hjælp, inden det udvikler sig til alvorlig sygdom”, siger Regitze Siggaard, forebyggelseschef i Falck Healthcare.

Regitze Siggaard understreger, at udviklingen også er et udtryk for, at det ikke længere er så skamfuldt for mænd at måtte erkende, at de mange krav, arbejds- og privatlivet stiller til dem, ind imellem kan vokse de ellers ”urørlige” mænd over hovedet. Den erkendelse er god, for ser man på statistikkerne, tegner der sig et grumt billede af den mandlige del af befolkningen. Mænd dør for tidligt af sygdomme, der kan forebygges, og de har en overdødelighed, når det gælder visse hjerte- og kræftsygdomme. Er man oven i købet singlemand og bor i yderområder, skærer man så at sige syv år af sin levetid. Men det burde ikke være sådan, lyder det fra Svend Aage Madsen, chefpsykolog på Rigshospitalet.

”Mænd dør af sygdomme, som ville være relativt nemme at opdage, hvis blot vi gik til læge i tide. Mænd har dog udviklet nogle funktioner, hvor vi ikke er optaget af at passe på os selv. Er vi over 40 år, oplever vi det nærmest som ikke-produktivt at koncentrere os om vores eget helbred. Det koster desværre mange mandeliv om året”, fortæller Svend Aage Madsen, der også er formand for Forum for Mænds Sundhed, som arbejder med at sætte fokus på metoder til at løfte sundshedsniveauet blandt mænd.

Især fordi mænd ikke søger læge i tide, har Falck Healthcare introduceret beredskabet ”Hurtig Rask”, der hjælper virksomheder med at undgå langvarige sygemeldinger som følge af eksempelvis stress og udbrændthed på jobbet. Beredskabet omfatter blandt andet en Trivselslinje, hvor medarbejderne på en arbejdsplads alle ugens hverdage kan kontakte en ekspert i arbejds- og privatlivsproblemer.

På Falck Healthcares sundhedsportal kan du læse mere om forebyggelse af stress, og hvordan man øger trivslen på arbejdspladsen - se www.falckhealthcare.dk.

For yderligere information kontakt venligst:

Regitze Siggaard, forebyggelseschef, Falck Healthcare, tlf. 23 27 54 79, regitze.siggaard@falck.dk

Falcks pressetelefon, 70 22 03 07