Flere og flere dropper jobbet som fængselsbetjent

144 fængselsbetjente har frivilligt forladt jobbet i løbet af 2017. Det er en markant stigning i forhold til de foregående år.

Jeg siger op.” Denne besked var tidligere en sjældenhed i landets fængsler og arresthuse. Sådan er det ikke længere. Kriminalforsorgen har nemlig store problemer med at holde på sine folk.

Hvor der normalt er cirka 30 fængselsbetjente, som søger væk om året, var der i 2017 fem gange så mange. I alt søgte 144 betjente frivilligt deres afsked.

Fængselsforbundets formand synes, at tallene er dybt bekymrende: ”Det er alarmerende, at Kriminalforsorgen oplever en åreladning i denne målestok. Det minder om personaleflugt.”

Kim Østerbye kan dog godt forstå, at så mange søger andre græsgange: ”Jobbet som fængselsbetjent er desværre blevet ringere. Volden stiger. Fængslerne er overfyldte. Lønnen er lav. Og der er ikke tid til at tage sig af de indsatte. I det lys er det ikke underligt, at mange vil væk.”

HR-chef: stor stigning
Kriminalforsorgens HR-chef, Tine Vigild, siger, at alle arbejdspladser har en vis personaleomsætning, men hun er godt klar over, at der var mange medarbejdere, som søgte væk sidste år.

”Der er sket en stor stigning fra 2016 til 2017,” siger hun. HR-chefen peger dog på, at Kriminalforsorgens regler om bevilling af tjenestefrihed blev skærpet i 2017. Derfor har flere formentlig valgt at sige op i stedet for at få orlov.

I år er reglerne om tjenestefrihed lempet igen. Tine Vigild håber, at det vil forbedre statistikken: ”Midt i august var der 57 fængselsbetjente, som havde sagt op. Hvis den udvikling fortsætter, så vil der – heldigvis – være et fald i 2018,” siger HR-chefen.

Hun oplyser, at Kriminalforsorgen har igangsat et pilotprojekt, som skal give mere viden om, hvorfor folk søger væk.

Læs mere: Pernille valgte at søge nyt job efter 21 år som fængselsbetjent

Læs mere: Færre betjente passer på flere fanger

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsforbundet om fangeflugt: "Professionelle kriminelle skyr ingen midler"26.9.2018 14:56pressemeddelelse

Vi bliver nødt til at tage internationale kriminelle langt mere alvorligt i fængslerne. Sådan lyder reaktionen fra Fængselsforbundet efter dagens fangeflugt, hvor en 32-årig fange fra Storstrøm Fængsel blev befriet fra Nykøbing Falster Sygehus af bevæbnede gerningsmænd. Fængselsforbundets formand Kim Østerbye siger: ”Det er udtryk for en udvikling blandt kriminelle, som er meget bekymrende. Vi håndterer i stigende grad professionelle kriminelle med store internationale netværk, og som ikke skyr nogen midler for at befri en fange. Det bliver Kriminalforsorgen nødt til at forholde sig bedre til, så vi er rustet til virkeligheden." Kim Østerbye sender samtidig sine tanker til de fængselsbetjente, som blev truet med skydevåben under befrielsesaktionen: ”Jeg håber virkelig, de er OK, efter at de blev truet på livet i dag. Man kan næsten ikke forestille noget værre."