Green Power Denmark

Flere midler til forskning i fleksible energisystemer

Nu åbner ELFORSK for ansøgninger om bevilling til grønne innovative projekter, som skal optimere energisektoren. 24,25 millioner kroner sættes foreløbigt i spil til projekter inden for digitalisering og sektorkobling.

Forsknings- og udviklingspuljen ELFORSK hjælper virksomheder og vidensinstitutioner med at realisere initiativer inden for effektiv energianvendelse. Ambitionen er at understøtte Danmarks grønne omstilling og bidrage med ny viden og teknologi, så Folketingets mål om 70 procent færre udledninger af drivhusgasser i 2030 kan realiseres.

- Der er et presserende behov for løsninger, som kan sikre, at vi udnytter energien effektivt. Danmark ser ind i en markant stigning i elforbrug, som skal matches med varierende produktion af grøn energi. Derfor går ELFORSK-midlerne igen i år til at fremme fleksibilitet og samtænke det danske energisystem, f.eks. gennem sektorkobling på tværs af el, fjernvarme og transport, siger Edit Lulu Nielsen, Chefkonsulent i ELFORSK-sekretariatet i Green Power Denmark.

Projekterne skal understøtte brugen af energidata, som kan fremme fleksibelt energiforbrug. Derfor tildeles ELFORSK-midlerne indsatsområder inden for dataanvendelse, forecasting, sektorkobling, optimering af lagring samt cyber- og informationssikkerhed.

- Intelligent brug af data er en central del af løsningen på en række af de udfordringer, som Danmarks grønne omstilling står over for. Vi skal udnytte de teknologiske muligheder, som ligger i eksisterende data og digitalisering. Derfor ser vi frem til at læse ansøgninger fra projekter, der kan være med til øge energieffektiviteten og skabe et bedre samspil mellem kunder og energi- og forsyningssektoren, siger Edit Lulu Nielsen.

Foreløbigt udbydes der 24,25 mio. kroner – den endelige økonomiske ramme for ansøgningsrunden bliver dog først fastsat, når Finansloven 2023 vedtages. Ved endelig vedtagelse af Finansloven 2023 vil indkaldelsen blive opdateret på Energistyrelsens hjemmeside.

Ansøgere skal melde ind med gode projekter senest den 7. september 2023. Med støtten følger i vanlig ELFORSK-stil en kommunikationsforpligtelse, så resultaterne kan komme samfundet bredt set til gode.

Sådan søger du

En ELFORSK-ansøgning består af en række bilag, som uploades via ansøgningsportalen hos Energistyrelsen.

Find indkaldelsesmaterialet her eller se elforsk.dk for mere information om puljen.

Om ELFORSK

ELFORSK er en finanslovsfinansieret pulje, som hvert år støtter forsknings- og innovationsprojekter. Midlerne tildeles projekter, som fremmer energieffektivisering og fleksibilitetsløsninger via databehandling, digitalisering og sektorkobling på tværs af for eksempel el, fjernvarme og transport.

ELFORSK-puljen administreres af Green Power Denmark og Energistyrelsen.

Information om Green Power Denmark

Green Power Denmark
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg C

35 300 400http://greenpowerdenmark.dk

Green Power Denmark er Danmarks grønne erhvervsorganisation og vil fungere som talerør for den danske energisektor. Sammen med vores mere end 1500 medlemmer arbejder vi for, at Danmark hurtigst muligt elektrificeres med grøn strøm. Green Power Denmark repræsenterer både energiindustrien, store og små ejere og opstillere af energiteknologi samt de selskaber, der driver det danske elnet og handler med energi.
Green Power Denmark blev grundlagt 23. marts 2022 ved en fusion af Dansk Energi, Wind Denmark og Dansk Solkraft.

Følg pressemeddelelser fra Green Power Denmark

Flere pressemeddelelser fra Green Power Denmark