Flere menn enn kvinner ser på kvinne-VM

Etter et flott VM for de norske kvinnene, som dessverre røk ut etter tap mot England i kvartfinalen, har YouGov sett nærmere på nordmenns fotballentusiasme for kvinnefotball.

Getty Images

YouGov har undersøkt interessen for kvinnenes VM i fotball. Hvor mange nordmenn følger med, og har de norske kvinnene blitt mer fotballinteressert?

Fotball-VM

På søndag går finalen av stabelen i Frankrike, og mens nordmennene måtte gå slukørede fra banen etter tap mot England, kan våre nordiske naboer, Sverige, fortsatt få gullet med seg hjem.

Annenhver mann har fulgt med i kvinne-VM i fotball (52 %), mens hver tredje (31 %) kvinne så de norske kvinnene kjempe.

Antall kamper

Generelt sett er færre kvinner enn menn interessert i fotball. Annen hver kvinne ser ikke på fotball i det hele tatt (53 %), mens det samme gjør seg gjeldende for hver fjerde mann (26 %). Og norske menn har da også sett flere kamper med kvinnelandslaget i årets VM enn kvinnene. Hver femte (20 %) mann har sett fire landskamper i årets kvinne-VM mot hver 10. kvinne (12 %).

Undersøkelsen er basert på 2008 intervjuer, i et landsrepresentativt utvalg 18+ fra YouGov-panelet. Gjennomført i perioden 26. – 30. juni 2019. Kilde: YouGov.

Getty Images

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 6 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Med panelmedlemmer i 38 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.

Følg saker fra YouGov Norway AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra YouGov Norway AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra YouGov Norway AS