Flere landmænd vil tjekke økologien ud

Hvad skal der til for at blive økolog? Det spørgsmål vil stadig flere landmænd gerne have svar på. Nye tal fra SEGES viser, at antallet af omlægningstjek, der belyser muligheden for at gå fra konventionel til økologisk produktion, er steget fra 287 tjek i 2015 til 450 tjek i 2016.

Danske landmænd efterspørger i stigende grad et omlægningstjek, der kan vurdere, om de kan lægge om til økologi. Tal fra landbrugets videncenter SEGES viser, at antallet af omlægningstjek er steget fra 287 bookede tjek i 2015 til 450 i 2016.

Og efterspørgslen forventes at være på samme niveau i 2017.

- Vi har midler til at gennemføre 350 omlægningstjek i 2017, men vi vurderer, at der er ansøgere til lige så mange tjek som i 2016. Der er allerede nu ventelister over hele landet, siger Kirsten Holst, økologichef i SEGES.

Pengene til de gratis omlægningstjek kommer fra Fonden for økologisk landbrug (FØL) der på baggrund af en ansøgning fra blandt andre SEGES bevilger penge til omlægnings- og fastholdelsestjek, så konventionelle landmænd, der har lyst til at vide mere om økologi, kan få rådgivning, og økologiske landmænd kan få kigget bedriften igennem. Det er SEGES der administrerer og fordeler de gratis omlægningstjek til de økologirådgivere, der foretager tjekkene ude hos landmændene.

Og de gratis tjek forsvinder hurtigt.

- Flere konventionelle landmænd hører om det gratis omlægningstjek og får lyst til at undersøge, om en omlægning til økologi kunne være noget for dem. 60-70 procent af dem, der får foretaget et sådan tjek, ender med at begynde en omlægningsproces til økologi, og det er vi rigtig glade for, siger Kirsten Holst.

Hans Erik Jørgensen, formand for Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer, glæder sig også over at flere landmænd gerne vil snuse til den økologiske produktion.

- Med den stigende interesse for økologien er det vigtigt at afsætningen af økologiske varer også følger med. Derfor arbejder vi i Landbrug & Fødevarer konstant på at forbedre eksportmulighederne og afsøge nye markeder. Der er en stigende interesse i Asien for danske økologiske mejeriprodukter og i Mellemøsten er der stor interesse for både danske økologiske æg og mejeriprodukter, siger Hans Erik Jørgensen.

Yderligere kontakt til Kirsten Holst og Hans Erik Jørgensen via pressekonsulent Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, mobil: 6170 2047.

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo