TEKNIQ Arbejdsgiverne

Flere lærlinge i installationsbranchen i 2020 – trods coronakrisen

Der blev sidste år indgået 13,3 procent flere uddannelsesaftaler i landets el- og vvs-installationsvirksomheder end året før. TEKNIQ Arbejdsgiverne peger på forårets lærlingepakke som en central del af forklaringen på den positive udvikling.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.

Trods coronakrise og generel usikkerhed i dansk erhvervsliv blev der indgået rekordmange uddannelsesaftaler i installationsbranchen i løbet af 2020. Ifølge nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet steg antallet af nye aftaler således med 10,9 procent på elektrikeruddannelsen og med 19,5 procent på vvs-energiuddannelsen i forhold til året før. Dermed er knap 7.000 lærlinge i gang med en uddannelse i installationsbranchen.

”Det er ganske enkelt dybt imponerende, at man har formået ikke blot at fastholde de mange lærlinge, der var i gang med en uddannelse, samtidig med at man har øget rekrutteringen af nye lærlinge i en grad, der syntes uopnåelig, da coronapandemien ramte landet,” siger Tina Voldby, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Der er ingen tvivl om, at den lærlingepakke, som blev indført i maj 2020 – sammen med den generelle fremgang i installationsbranchen – har haft stor betydning og har skabt den tryghed, virksomhederne har brug for, når de overvejer, om der er råd til at lukke op for flere lærlinge. Tilskudskronerne er med andre ord blevet konverteret til flere lærepladser, præcis som vi havde håbet på.”

Tina Voldby understreger, at udsigten til at kunne få en læreplads er afgørende, når det gælder om at trække flere unge ind på erhvervsuddannelserne.

”De foreløbige tal tyder da også på, at både elektriker- og vvs-energiuddannelserne har øget optaget med cirka 20 procent. Tal, der til gengæld stiller krav til, at virksomhederne også fremadrettet vil være klar til at slå dørene op for endnu flere lærlinge,” siger Tina Voldby.

Hun håber, at den positive udvikling i antallet af indgåede uddannelsesaftaler vil blive taget med i overvejelserne, når der skal kigges på muligheden for forårets hjælpepakker.

”Sidste års lærlingepakke har i hvert fald betydet, at vi undgik at tabe en hele generation af faglærte elektrikere og vvs’ere på gulvet,” siger Tina Voldby

”Erfaringerne fra installationsbranchen viser, at pengene her er godt givet ud, når det gælder om at styrke de faglige uddannelser og den fremtidige strøm af faglært arbejdskraft, vi får så stor brug for de kommende år,” understreger hun.

Yderligere oplysninger:
Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil.: 20 12 82 83

Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Information om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup

4343 6000http://www.tekniq.dk/

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.