Flere ladestandere til elbiler på vej til storbyerne

Klausuleret til 7/2 kl. 22:00: Mangel på ladestandere i områder med etageejendomme dæmper lysten til at skifte til en elbil for mange byboere. Men nu bliver det snart nemmere at få strøm på bilen i udvalgte boligområder, for der er flere ladestandere med billig og grøn strøm på vej.

Her bliver de første Merkurladestandere opstillet i hovedstadsområdet

For husejere er det ingen sag at få nem adgang til at sætte strøm til elbilen, for ladestanderen kan sættes op i egen indkørsel. Men det er straks mere bøvlet for elbilejere, der bor i lejlighed i en etageejendom. Der er nemlig mangel på ladestandere i byerne, og derfor rift om ladepladserne, og det er en forhindring for at få lokket flere bilister fra fossile biler over i de mere miljøvenlige el- og plugin hybridbiler.

”Hvis vi skal nå regeringens mål om 1 mio. el- og plugin hybridbiler på vejene i 2030, altså om bare 9 år, så skal det også være praktisk muligt at have en elbil, hvis man bor i etageejendom i byerne. Der er for langt mellem ladestanderne i byerne og derfor vil vi gerne opstille ladestandere med grøn strøm til en lav pris, så vi kan hjælpe udviklingen i den rigtige retning”, siger administrerende direktør i Merkur Andelskasse Charlotte Skovgaard.

Som et led i arbejdet med at udbrede elbiler til gavn for klimaet, har Merkur og ladeoperatøren Spirii derfor indgået et samarbejde om opstilling af ladestandere i områder med mange etageejendomme med start i løbet af de kommende måneder. Strømmen i ladestanderne kommer fra danske vindmøller, de vil kunne bruges frit af alle, uden krav om medlemskab, og til en lav pris.

”Som det er nu, skal man i byerne typisk binde sig til en særlig abonnementsordning for at få sin strøm til en lav pris. Er man så uheldig at skulle lade op på en lader, man ikke har abonnement til, kan det blive dyrt at få strøm på bilen. Vi vil gerne gøre det praktisk muligt for endnu flere at have en bil, der kører på el. Derfor gør vi vores ladere tilgængelige for alle, uden abonnement og til lave priser,” fortæller Jesper Kromann, direktør i den erhvervsdrivende Merkur Klimafond, der ejer og står for finansieringen af ladestanderne.

Prisen på at lade på Merkurs standere kommer til at ligge på ca. 3 kr. pr. kWh i år. For kunder i Merkur bliver det endnu billigere – helt ned til 2,25 kr. pr. kWh,

De nye ladestandere vil blive opstillet i løbet af foråret. I første omgang er standere til 117 biler godkendt på 20 steder i København og på Frederiksberg, og planen er snarest muligt også at udvide til Aarhus og Aalborg.

Pressekontakt: kommunikationschef Mette Offenberg, tlf. 6265 6735, meo@merkur.dk

Billede af Merkur ladestander samt kort over kommende ladestander lokationer er tilgængeligt til frit brug ved kreditering.

Her bliver de første Merkurladestandere opstillet i hovedstadsområdet
Flere ladestandere i byerne er helt afgørende for at få færre fossile og flere elbiler på vejene, mener adm. dir i Merkur  Charlotte Skovgaard.
Flere ladestandere i byerne er helt afgørende for at få færre fossile og flere elbiler på vejene, mener adm. dir i Merkur Charlotte Skovgaard.

Merkur Andelskasse er Danmarks største pengeinstitut med en helt igennem bæredygtig profil. Samtlige af Merkurs ydelser, produkter og investeringsunivers er bæredygtige, både når det gælder klima, miljø og social ansvarlighed. Merkur er B Corp certificeret med højeste score blandt alle certificerede virksomheder i Norden.

Merkur opnår B Corp med højeste score i Norden17.11.2020 22:28:03 CET | Pressemeddelelse

Dansk bank scorer højest på bæredygtighed i Norden17.11.2020 18:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi har brug for dit lederskab i den grønne omstilling - og vi er mange, der venter på dig!5.10.2020 16:11:31 CEST | Pressemeddelelse