Flere kvinder vil være murere, tømrere og maskinsnedkere

Hvis du skal bygge et nyt hus eller have repareret din dørkarm, er det blevet mere almindeligt, at mester har en kvindelig lærling med. Virksomheder inden for flere forskellige fag i byggeriet ansætter nemlig oftere kvinder. Og Dansk Byggeri håber, at de mange nye rollemodeller kan få endnu flere kvinder til at vælge en uddannelse og karriere i bygge- og anlægsbranchen.

Maler og snedker har længe været de mest populære valg, når kvinder er startet på en uddannelse inden for bygge- og anlægsbranchen. Det er de stadig, men kvinderne er også begyndt at kigge mod andre fag i byggeriet. Både maskinsnedker-, tømrer- og murervirksomhederne har i 2018 ansat flere kvindelige lærlinge end tidligere, viser de nyeste tal fra Undervisningsministeriet.

Især maskinsnedkerne har fået flere kvindelige kollegaer. Her er antallet af kvinder, der har skrevet under på en praktikpladsaftale mere end fordoblet fra 13 aftaler i de første ti måneder af 2017 til 32 aftaler i samme periode sidste år. Hos tømrerne og murerne er der tilsammen ansat 21 flere kvindelige lærlinge.

- Det er godt at se, at kvinder også har fået øjnene op for maskinsnedkerfaget. Det er et fag, der ligger relativt tæt på snedkerfaget og som i den grad mangler dygtige lærlinge. Det er også dejligt, at det går fremad på de andre fag. Det er små tal, men en god begyndelse, siger underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl.

Rollemodeller skal gøre en forskel
Byggeriets Kvinderåd, som i denne uge offentliggjorde deres anbefalinger til, hvordan man kan få flere kvinder til at se en uddannelse og karriere i byggeriet som noget for dem, lægger blandt andet stor vægt på, at kvinderne skal have nogle forbilleder ude i bygge- og anlægsvirksomhederne.

- Kvinderne skal få øjnene op for, at arbejdet ude på byggepladserne også er spændende for dem – og det gør de allerbedst, hvis de har nogle, de kan spejle sig i. Derfor er jeg meget glad for at se, at vi får flere og flere seje rollemodeller i mange forskellige fag inden for bygge- og anlægsbranchen, siger Louise Pihl.

I dag arbejder kun hver fjerde kvinde i byggeriet som egentlige håndværkere, mens langt de fleste har kontorarbejde.

Underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl, 25 66 63 12, lop@danskbyggeri.dk
Journalist Caroline Schrøder, 29 74 94 44, csc@danskbyggeri.dk

Mette Frederiksen overrækker Arkil-pris på DM i Skills26.3.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Formand for Socialdemokratiet Mette Frederiksen vil stå for overrækkelsen, når den nyindstiftede Arkils Hæderspris skal uddeles for første gang ved DM i Skills fredag d. 5. april. Prisen gives til en elev på en af byggeriets uddannelser, der enten har gjort en særlig indsats for kvinder i branchen eller er et forbillede som håndværker, eksempelvis ved at være særlig initiativtig, innovativ eller god til at samarbejde.