Flere kvinder stifter virksomhed i Syddanmark

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men i Region Syddanmarkser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn,uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Syddanmark er én af to regioner, hvor andelen af kvindelige hovedstiftere stiger i Danmark.

Fra 2014-2018 har der i Region Syddanmark været en fremgang fra24% til 26% i virksomheder med en kvinde som hovedstifter. Fremgangen på 2 procentpoint er dobbeltså høj som på landsplan, hvor der kun har været en fremgang på 1 procentpoint.Det viser analysen ”Startupstiftere og deres team”, som Fonden for Entreprenørskab har udgivet.Analysen viser også, at kvinder,som starter egen virksomhed,generelt setharet højere uddannelsesniveau end mænd. 43 pct. af kvinderne, som starter virksomhed,har en mellemlang eller lang videregående uddannelse, mens det kun er 30 pct. for mænd.

Flere kvinder stifter virksomhed i Hovedstadsområdet end i resten af landet14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men særligt i Region Hovedstaden ser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn, uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Hovedstaden har den højeste andel af kvindelige hovedstiftere i Danmark.

Danske gymnasielever vinder global entreprenørskabskonkurrence med innovativ opfindelse til ADHD-børn7.6.2021 21:08:49 CEST | Pressemeddelelse

Det var med tilbageholdt åndedræt og store øjne, da spændingen blev udløst, og vinderen af det allerførste globale mesterskab i entreprenørskab, De La Vega Global Entrepreneurship Award, skulle findes mandag aften. Seks hold fra hele verden havde kvalificeret sig, men prisen gik til danske Bubbles, som har udviklet lydtætte læringsbobler til børn, der har svært ved at bevare fokus i undervisningen.

UCN vinder ny diversitetspris for kæmpe arbejde med at fremme diversitet27.5.2021 17:27:15 CEST | Pressemeddelelse

På UCN arbejder de målrettet med diversitet på tværs af uddannelser, projekter og aktiviteter. De har et strategisk fokus på at fremme entreprenørskab blandt deres kvindelige studerende og støtter mangfoldighed på tværs af deres entreprenørskabsaktiviteter. Derfor blev de torsdag den 27. maj de allerførste vindere af Diversitetsprisen, som uddeles af Fonden for Entreprenørskab.

Ung kvinde vinder DM i Entreprenørskab med mission om social ansvarlighed27.5.2021 17:06:27 CEST | Pressemeddelelse

”Det værste man kan gøre, er ikke at gøre noget”. Det mantra lever 26-årige Gry Pedersen fra Hadsund i den grad op til. I december 2020 fik hun ideen til en virksomhed, der skal hjælpe mennesker i arbejde, og i dag har virksomheden 12 ansatte. Grys innovative tilgang, ihærdighed og dedikation blev torsdag den 27. maj belønnet, da hun og virksomheden Pakkeriet Hadsund vandt DM i Entreprenørskab for studerende, en billet til EM og 50.000 kr. i startkapital. Der var også priser til studerende fra Odense og Aarhus.