Flere kvinder i toppen af byggebranchen

For hvert år der går, stiger antallet af kvinder i byggeriet, der sidder for bordenden som topleder, eller styrer byggeprocessen som byggeleder. Nye tal fra Dansk Byggeri viser, at antallet af kvindelige ledere i bygge- og anlægsbranchen er steget, mens der er blevet færre mandlige ledere.

Hos entreprenørvirksomheden NCC Building Denmark står Marlene Haugaard som direktør for Engineering i spidsen for cirka 60 medarbejdere. Hun er et eksempel på en ny tendens i byggebranchen, hvor flere kvinder stiger til tops. I dag arbejder 15.500 kvinder i bygge- og anlægsbranchen og heraf er 646 en del af ledelsen. Det er en stigning på 16 procent på otte år, hvorimod antallet af mandlige ledere er faldet med syv procent, viser Dansk Byggeris opgørelse.

- Jeg håber, at det kan være med til at tiltrække flere kvinder til erhvervsuddannelserne, fordi de kan se mange forskellige karriemuligheder i branchen. I byggeriet kan man nemlig skabe resultater både på byggepladsen og direktionsgangene, siger underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl.

- Det er selvfølgelig små tal, vi snakker om, men det er en klar tendens, og det går i den rigtige retning. Kan vi tiltrække endnu flere kvinder til bygge- og anlægsbranchen, vil antallet naturligt stige. Og det er klart, at lige som mandlige pædagoger er en eftertragtet vare i vuggestuer og børnehaver, så er kvinder i byggeriet det også.

Flere med videregående uddannelse

Samtidig med at der kommer flere kvinder på direktionsgangene, stiger andelen af kvinder i byggeriet med en videregående uddannelse også. I 2008 havde 13 procent af kvinderne i bygge- og anlægsbranchen en videregående uddannelse. I dag er det hele 19 procent.

- Det tyder på, at man har knækket koden og fået flere kvinder til at vælge de videregående byggeuddannelser som for eksempel ingeniør og bygningskonstruktør. Den udvikling kunne jeg også godt tænke mig at se på erhvervsuddannelserne, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

Underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, telefon 25 66 63 12
Direktør for Engineering hos NCC Building Denmark, Marlene Haugaard, telefon 41 70 46 64
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65