Flere kvindelige tømrere og slut med mikroplast i spildevandsrensning

Det blev to grupper studerende fra NEXT København og DTU, der pitchede sig til to af tre Verdensmåls-mikrolegater á 25.000 kroner ved Danish Entrepreneurship Award torsdag. Samtidig vandt 7. klasses elever fra Hellerup Skole for en idé om at skabe grønne fællesskaber på tværs af generationer med tagdrivhuse.
Log Ladies fra NEXT

Log Ladies fra NEXT består af tre kvindelige tømrere, der vil skabe håndværkerkurser, som skal inspirere andre kvinder til at vælge et håndværksfag som erhverv. Samtidig præsenterede Norden Engineering fra DTU en ny filtreringsløsning til spildevandsrensning, der sætter en stopper for brugen af mikroplast.

7000 kreative unge hjerner, undervisere og erhvervsfolk fejrede torsdag innovation og iværksætteri i studiehøjde til Danish Entrepreneurship Award. De studerende fra NEXT og DTU var taget til Fredericia for at deltage i konkurrencen om et Verdensmåls-mikrolegat, som Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med Tuborgfondet uddeler til unge startups med iværksætterideer, der bidrager til FN’s verdensmål.

Log Ladies vil have flere kvindelige håndværkere

Vejen til at få flere kvinder til at vælge håndværksfag kan være inspirationskurser til kvinder og af kvinder. Tre kvindelige tømrere har udviklet ideen til Log Ladies, der vil udbyde kurser til såvel private som institutioner.

”Vi glæder os så meget til at komme i gang med at bygge vores hjemmeside. Mikrolegatet hjælper os med at komme i gang med det, vi ikke selv kan bygge. Vi har også fået nogle nye spændende kontakter og skabt netværk i dag. Vi vidste ikke, at salen var så stor. Det var nervepirrende og superfedt,” siger Marie Maarbjerg fra Log Ladies.

Ny spildevandsrensning stopper mikroplast

To studerende fra DTU har udviklet en løsning målrettet spildevandsrensning.

”Vi har udviklet en ny innovativ filtreringsløsning, der ikke anvender mikroplast til slamafvanding på rensningsanlæg. Samtidig kan løsningen reducere strømforbruget med op til 50%. Vi har en lille prototype, og mikrolegatet skal sammen med andre midler, vi har søgt om, finansiere en større prototype, der kan testes ude på rensningsanlæg,” forklarer Christoffer Cady, der tilføjer, at Norden Engineering allerede har kontakt med alle spildevandsselskaberne i hovedstadsområdet.

7. klasses elever med spirende fællesskab

I konkurrencen for de yngste elever, Projekt Edison, fik en gruppe 7. klasses elever fra Hellerup Skole i Gentofte en klar 2. plads for deres idé til at skabe grønne fællesskaber på tværs af generationer.

”Vi vil bekæmpe ensomhed på tværs af generationer gennem grønne fællesskaber, som vi vil skabe med drivhuse på tagene. Det skal skabe et grønt og bæredygtigt fællesskab, hvor man kan komme tættere på naturen. Vi fandt i vores research ud af, at der er rigtig mange unge og ældre, der er ensomme. Faktisk føler hver 7. ung sig ensom,” fortalte Liva Grønne og holdet bag Det Spirende Fællesskab, der var glade og overvældede over prisen.

Projekt Edison-konkurrencen har i år sat fokus på værdifulde fællesskaber i samarbejde med Social- og Indenrigsministeriet.

På Danish Entrepreneurship Award blev der afholdt flere konkurrencer for elever og studerende, og det er tydeligt, at næste generation af iværksættere er godt på vej.

”Vi har i dag set en masse engagerede elever og studerende, som har præsenteret nogle rigtig innovative ideer. Mange af ideerne har i år haft fokus på bæredygtighed, grøn omstilling eller verdensmålene, og det viser, at de unge har nogle nytænkende ideer til vores fælles globale udfordringer, og det er virkelig skønt at opleve” siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab, der står bag Danish Entrepreneurship Award.

Fremtidens startups har fokus på globale udfordringer

Iværksættere og nye virksomheder er afgørende for at nå FN’s Verdensmål. Med innovative løsninger skaber iværksættere mulighed og grobund for at løse verdens allerstørste udfordringer. Tuborgfondet og Fonden for Entreprenørskab er gået sammen om at sætte fokus på at styrke unge iværksættere og nye virksomheder, der drives af at løse store globale udfordringer.

Legaterne går til studerende, som har iværksætterambitioner og -ideer, der bidrager til FN’s Verdensmål, og på Danish Entrepreneurship Award blev der uddelt tre verdensmålsmikrolegater. Det tredje legat gik til SmartPant fra UCN.

Ud over konkurrencen om Verdensmikrolegater, var der fire andre konkurrencer på Danish Entrepreneurship Award: Idékonkurrencen, Da Vinci, Projekt Edison og DesignTalent. Se alle vinderne her award.ffe-ye.dk.

Danish Entrepreneurship Award er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med Fredericia Kommune.

Kontakt:
Log Ladies, Marie Maarbjerg, tlf. 29 82 45 49

Norden Engineering, Christoffer Cady, tlf. 27 51 51 92

Det Spirende Fællesskab, Liva Grønne, tlf. 93 95 23 86

Log Ladies fra NEXT
Norden Engineering fra DTU
Det spirende fællesskab fra Hellerup Skole
Velkomst på scenen

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet.