Flere kvindelige sangskrivere på listen over mest indtjenende musiknumre

Koda Hitlisten, som indeholder top-10 over de mest indtjenende musiknumre i 2021, består af flere streaming- og radiohits. Samtidig er det første gang, siden listen blev skabt, at der er mere end én kvindelig dansk sangskriver på listen.

Clara er ophavskvinde til hele to sange på Koda Hitlisten. Foto: Pressefoto

I år er det første gang, siden Koda Hitlisten blev skabt, at der optræder flere danske kvindelige sangskrivere på listen, og så er det endda tilfældet med fire ud af ti sange. Hidtil har der aldrig optrådt mere end én dansk kvindelig sangskriver på listen.

Udover Jada og Drew Sycamore, der har skrevet og fremført henholdvis nummer syv og otte, er Clara ophavskvinde til hele to sange. Det drejer sig om listens nummer seks, ’Girl Like You’ og nummer ti, ’Nobody’s Lover’. Sidstnævnte er skrevet og fremført sammen med Lord Siva, som i øvrigt også er at finde på en fjerdeplads med streaminghittet ’Solhverv’. Det er i øvrigt tredje år i streg, at Lord Siva har en sang med på hitlisten.

To sange i top-tre
Listen viser også, at sanger og sangskriver Christopher har haft et særligt godt 2021 for ikke nok med, at han for første gang nogensinde topper listen med nummeret ’Leap of Faith’, så sikrer han sig også tredjepladsen med sangen ’Ghost’. Begge sange er at finde på Christophers seneste album ’My Blood’.

”Årets liste vidner om, at vi har at gøre med en gruppe danske sangskrivere, som har skabt en række stærke sange, der med garanti vil blive lyttet til og sunget med på mange år fremover. Der skal lyde et kæmpe tillykke til Christopher, for det er uden tvivl en særlig bedrift at være i top-tre med hele to sange. Jeg bliver også glad og en smule optimistisk, når jeg nu for første gang ser flere kvindelige sangskrivere på listen, for det understreger, at det bugner med talentfulde kvinder i musikken, og at den danske musikbranche er begyndt at få øjnene op for dem,” udtaler Kodas forperson, Niels Rønsholdt.

Hitlisten offentliggøres som optakt til Kodas årsberetning og -regnskab, som udkommer i morgen fredag den 8. april. Her vil man også kunne se de fem musiknumre, som har tjent mest i udlandet, samt de fem udenlandske musiknumre, der har tjent mest i Danmark.

________________________________________________________

Koda Hitlisten 2021 Danmark

1. Leap Of Faith

Christopher

Komponist/Sangskriver/Forlag:

Christopher Lund Nissen/Neil Richard Ormandy/Martin Lars Wiklund/David James Harvey Gibson/BMG /Universal Music Publishing/Ultra Music Publishing

2. Burnout

Calby

Komponist/Sangskriver/Forlag:

Mik Thybo/Magnus Larsson/Mark Falgren Petersen/Morten Ristorp Jensen/Warner Chappell Music

3. Ghost

Christopher

Komponist/Sangskriver/Forlag:

Christopher Lund Nissen/Neil Richard Ormandy/Martin Lars Wiklund/David James Harvey Gibson/BMG/Universal Music Publishing/Ultra Music Publishing

4. Solhverv

Lord Siva

Komponist/Sangskriver/Forlag:

Brian Sivabalan/Søren Affelou Schou/Peter Lützen/Chang Il Kim/Christian Kroman Andersen/PanAm Publishing

5. Share That Love

Lukas Graham, G-Easy

6. Girl Like You

Clara

Clara Toft Simonsen/Ole Bjørn H Sørensen

7. I Wanna Be Dancing

Drew Sycamore

Komponist/Sangskriver/Forlag:

Fridolin Nordsø Schjoldan/Lasse Boman/Frederik Tao Nordsø Schjoldan/Drew Sycamore/Sony Music Publishing

8. Nudes

Jada

Komponist/Sangskriver/Forlag:

Emilie Molsted Nørgaard/Malthe Rostrup/Hilda Ellen Viktoria Stenmalm/Gustav Måns Nyström/The Very Good Music Publishing/Warner Chappell Music

9. Blå Himmel

Kesi, Hans Philip

Oliver Kesi Chambuso/Henrik Bryld Wolsing/Hans Philip Sery Lagui

10. Nobody's Lover

Clara, Lord Siva

Clara Toft Simonsen/Frederik Skjærbæk Carstens/Brian Sivabalan/Tigerspring

Hitlisten er en opgørelse over de musiknumre, der er skabt eller medskabt af mindst ét Koda-medlem, som har indtjent mest i Danmark i 2021.

Clara er ophavskvinde til hele to sange på Koda Hitlisten. Foto: Pressefoto

Kodas kønsstatistik: Uligheden i kønsbalancen blandt danske musikskabere fortsætter20.12.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Kodas nye kønsstatistik viser, at kønsbalancen blandt den samlede gruppe af danske musikskabere fortsat er markant skæv – de mandlige musikskabere dominerer stadig stort både i antal og i andelen af rettighedsudbetalingerne. Dykker man ned i tallene, er der dog også en lille fremgang at spore på nogle få områder, men der skal langt flere indsatser og forandringer til, før kønsbalancen for alvor bliver mere lige.