Flere krydstogtgæster i 2020 forlænger sæsonen i danske havne

Danmark tager i 2020 imod flere krydstogtgæster end før, og den fremgang føres an af en række havne landet rundt. Således kan både Aarhus, Aalborg, Kalundborg og Bornholm i det nye år forvente stor fremgang i antallet af gæster, der kommer sejlende til.

De 10 danske havne, der samarbejder om at udvikle krydstogtturismen, får til sammen besøg af omkring 1,2 mio. gæster i 2020, det er en fremgang på ca. 80.000 fra året før, og gæsterne kommer i højere grad end tidligere rundt i hele landet.

København er stadig landets største destination for krydstogt, og samtidig en populær destination for turnaround – der, hvor krydstogtet begynder og slutter og derfor tager nye gæster ombord og sætter andre af, hvilket giver gæsterne længere tid til at bevæge sig rundt og forbruge af destinationens oplevelser.

Og mens antallet af krydstogtskibe, der lægger til i København i 2020, er på niveau med året før, stiger antallet af skibe, der lægger til i de øvrige danske havne i år til 225 fra 186 sidste år.

Forlænger sæsonen

I netværket for dansk krydstogtturisme, CruiseCopenhagen, der er forankret i Wonderful Copenhagen, arbejder man målrettet på at styrke krydstogtforretningen i Danmark fra Skagen i nord til Bornholm i øst.

”Vi har fokus på at skabe vækst gennem krydstogt i hele landet. Så det er positivt at se krydstogtrederiernes stigende interesse for de forskellige danske havne, som deres skibe besøger en eller flere af på deres ture. Samtidig arbejder vi på at brede krydstogtskibenes besøg ud over en større del af året til gavn for de steder, der tager imod gæsterne og får forretning af dem,” siger Claus Bødker, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen.

I København vil sæsonen for krydstogt i 2020 vare 216 dage, fra første skib lægger til d. 20. marts og til sidste anløb d. 22. oktober – foruden de skibe, der kommer i december. Det er den længste sæson nogensinde, som skibene fordeler sig over. Også landets næststørste by lægger et par dage oven i sidste års sæson, og endnu tydeligere ses mønsteret i flere af de andre havne rundt i landet.

Her forlænger Bornholm sin krydstogtsæson fra 168 dage i 2019 til nu 209 dage. Og Aalborg fra 157 dage til 189 dage – begge steder forlænges sæsonen således med over en måned i 2020.

Endnu større værdi ud af gæsterne

Hver gang et krydstogtskib lægger til i en dansk havn, tjener både havnen penge fra rederierne og byen penge fra gæsterne. På tværs af landet forventes krydstogtturismen i 2020 at bidrage med en omsætning på ca. 1,25 mia. kr. og samtidig skabe fuldtidsbeskæftigelse til ca. 2.400 borgere.

I år anløber et stort antal af skibene til ikke bare ét, men mindst to steder i Danmark på samme krydstogt. Hele 126 gange i år vil et skib, som også har lagt til i København, lægge til i en anden dansk havn som del af samme krydstogt. Og dermed bliver samme skib kilde til indtægter to gange to forskellige steder i landet i forbindelse med skibets besøg i Danmark. Det er særligt Aalborg, Aarhus, Rønne, Skagen og Fredericia, der i år vil mærke det. Men også flere af de mindre danske krydstogthavne, som Christiansø, Hundested og Aabenraa får besøg af skibe, der også har lagt til i København.

I alt anløber der et krydstogtskib til i de 10 havne 574 gange i løbet af 2020.

ufh@woco.dk

Nye tal: Turismen i København taber omsætning for 8,6 mia. kr. på tre måneder11.8.2020 09:21:45 CESTPressemeddelelse

Allerede inden sommersæsonen gik i gang, var udsigterne blodrøde for turismen i København. Og nu, hvor det, der skulle have den travleste sæson, er ved at være ovre, sætter Wonderful Copenhagen tal på, hvad den katastrofale sommersæson betyder i tabt omsætning. Og det er dyster læsning. Den tabte omsætning fra turister i København for juni, juli og august opgøres nu til 8,6 mia. kr. Et tal, der er baseret på dugfriske overnatningstal for juni, solgte hotelværelser i juli og bookingtallene for august. ”Tallene taler sig eget tydelige og meget alvorlige sprog. En nedgang i den samlede omsætning i turismen i København på 8,6 mia. kr. for de tre sommermåneder er en katastrofe for erhvervets mange virksomheder. Og for samfundet betyder den kæmpe nedgang i omsætning desværre både masser af tabte job og tabte skatteindtægter i de tre måneder på 2,6 mia. kr.,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. København har normalt en stor tiltrækningskraft på internati

Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt16.3.2020 12:34:24 CETPressemeddelelse