Flere krydstogtgæster i 2020 forlænger sæsonen i danske havne

Danmark tager i 2020 imod flere krydstogtgæster end før, og den fremgang føres an af en række havne landet rundt. Således kan både Aarhus, Aalborg, Kalundborg og Bornholm i det nye år forvente stor fremgang i antallet af gæster, der kommer sejlende til.

De 10 danske havne, der samarbejder om at udvikle krydstogtturismen, får til sammen besøg af omkring 1,2 mio. gæster i 2020, det er en fremgang på ca. 80.000 fra året før, og gæsterne kommer i højere grad end tidligere rundt i hele landet.

København er stadig landets største destination for krydstogt, og samtidig en populær destination for turnaround – der, hvor krydstogtet begynder og slutter og derfor tager nye gæster ombord og sætter andre af, hvilket giver gæsterne længere tid til at bevæge sig rundt og forbruge af destinationens oplevelser.

Og mens antallet af krydstogtskibe, der lægger til i København i 2020, er på niveau med året før, stiger antallet af skibe, der lægger til i de øvrige danske havne i år til 225 fra 186 sidste år.

Forlænger sæsonen

I netværket for dansk krydstogtturisme, CruiseCopenhagen, der er forankret i Wonderful Copenhagen, arbejder man målrettet på at styrke krydstogtforretningen i Danmark fra Skagen i nord til Bornholm i øst.

”Vi har fokus på at skabe vækst gennem krydstogt i hele landet. Så det er positivt at se krydstogtrederiernes stigende interesse for de forskellige danske havne, som deres skibe besøger en eller flere af på deres ture. Samtidig arbejder vi på at brede krydstogtskibenes besøg ud over en større del af året til gavn for de steder, der tager imod gæsterne og får forretning af dem,” siger Claus Bødker, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen.

I København vil sæsonen for krydstogt i 2020 vare 216 dage, fra første skib lægger til d. 20. marts og til sidste anløb d. 22. oktober – foruden de skibe, der kommer i december. Det er den længste sæson nogensinde, som skibene fordeler sig over. Også landets næststørste by lægger et par dage oven i sidste års sæson, og endnu tydeligere ses mønsteret i flere af de andre havne rundt i landet.

Her forlænger Bornholm sin krydstogtsæson fra 168 dage i 2019 til nu 209 dage. Og Aalborg fra 157 dage til 189 dage – begge steder forlænges sæsonen således med over en måned i 2020.

Endnu større værdi ud af gæsterne

Hver gang et krydstogtskib lægger til i en dansk havn, tjener både havnen penge fra rederierne og byen penge fra gæsterne. På tværs af landet forventes krydstogtturismen i 2020 at bidrage med en omsætning på ca. 1,25 mia. kr. og samtidig skabe fuldtidsbeskæftigelse til ca. 2.400 borgere.

I år anløber et stort antal af skibene til ikke bare ét, men mindst to steder i Danmark på samme krydstogt. Hele 126 gange i år vil et skib, som også har lagt til i København, lægge til i en anden dansk havn som del af samme krydstogt. Og dermed bliver samme skib kilde til indtægter to gange to forskellige steder i landet i forbindelse med skibets besøg i Danmark. Det er særligt Aalborg, Aarhus, Rønne, Skagen og Fredericia, der i år vil mærke det. Men også flere af de mindre danske krydstogthavne, som Christiansø, Hundested og Aabenraa får besøg af skibe, der også har lagt til i København.

I alt anløber der et krydstogtskib til i de 10 havne 574 gange i løbet af 2020.

ufh@woco.dk

For første gang siden nedlukningen: København igen vært for stor international kongres med 8000 deltagere23.11.2021 07:38:10 CET | Pressemeddelelse

Bella Center i København slår i dag dørene op for 8000 repræsentanter for den internationale vindenergibranche til første store kongres i hovedstaden i flere år. Det er både en milepæl for hovedstadens turisme og en vigtig international platform for dansk vindenergi, hvor ca. 90 danske virksomheder får fremvist produkter og kan lande nye aftaler med den internationale vindenergibranche.

Historisk stor kampagne skal få internationale turister tilbage til hovedstaden29.6.2021 07:59:54 CEST | Pressemeddelelse

Efter den internationale turisme i hovedstaden blev ramt benhårdt af pandemien i 2020 og fortsat også i 2021, er det nu rigtig glædeligt, at smittetrykket er faldet betragteligt i en lang række lande, og at rejserestriktionerne dermed også lempes og muliggør international markedsføring af hovedstaden igen. Derfor går en ny, stor kampagne nu i gang på tværs af hovedstadens primære internationale turismemarkeder, herunder både nabolandene Norge, Sverige og Tyskland og de sydeuropæiske markeder Frankrig og Italien samt det vigtige oversøiske marked USA. I de to andre vigtige markeder Storbritannien og Kina gør situationen dog, at de ikke er omfattet af kampagnen på nuværende tidspunkt. Dog følges situationen i Storbritannien meget nøje, så kampagnen også kan igangsættes her, så snart de lokale restriktioner løftes. De internationale gæster udgør hovedparten af turismen i hovedstaden, som derfor også er afhængig af en bredere markedssammensætning end dansk turisme generelt. ”Jeg er rigtig

Bookingtal for hoteller i København: Endnu en katastrofal sommer truer hovedstadens turisme10.5.2021 07:34:32 CEST | Pressemeddelelse

Hele 85% under normalt niveau og markant lavere end sidste sommer, hvor krisen også hærgede hovedstadens turisme. Det er virkeligheden i de nye bookingtal for hotellerne i København. Turismen uden for København satte sidste sommer og efterår, juli – oktober, ny rekord i antal overnatninger, primært i feriehusene, som i den periode havde en fremgang på 2,1 mio. overnatninger i forhold til før krisen. Samtidig sendte pandemien hovedstadens turisme i gulvet, hvor erhvervet havde sin værste sæson i dette årtusinde og afsluttede året med en tabt omsætning på næsten 28 mia. kr. Og nu, på tærsklen til den forestående sommersæson 2021, trækker de mørke skyer sig igen op over den hårdt pressede hovedstadsturisme, hvor de internationale gæster normalvis udgør hovedparten af omsætningen. Her ligger antallet af bookede hotelværelser i København for juni og juli samlet set på nuværende tidspunkt 51 pct. under niveauet for de samme måneder, målt på samme tidspunkt sidste år. Og målt i forhold til ni