Wonderful Copenhagen

Flere krydstogtgæster i 2020 forlænger sæsonen i danske havne

Del

Danmark tager i 2020 imod flere krydstogtgæster end før, og den fremgang føres an af en række havne landet rundt. Således kan både Aarhus, Aalborg, Kalundborg og Bornholm i det nye år forvente stor fremgang i antallet af gæster, der kommer sejlende til.

De 10 danske havne, der samarbejder om at udvikle krydstogtturismen, får til sammen besøg af omkring 1,2 mio. gæster i 2020, det er en fremgang på ca. 80.000 fra året før, og gæsterne kommer i højere grad end tidligere rundt i hele landet.

København er stadig landets største destination for krydstogt, og samtidig en populær destination for turnaround – der, hvor krydstogtet begynder og slutter og derfor tager nye gæster ombord og sætter andre af, hvilket giver gæsterne længere tid til at bevæge sig rundt og forbruge af destinationens oplevelser.

Og mens antallet af krydstogtskibe, der lægger til i København i 2020, er på niveau med året før, stiger antallet af skibe, der lægger til i de øvrige danske havne i år til 225 fra 186 sidste år.

Forlænger sæsonen

I netværket for dansk krydstogtturisme, CruiseCopenhagen, der er forankret i Wonderful Copenhagen, arbejder man målrettet på at styrke krydstogtforretningen i Danmark fra Skagen i nord til Bornholm i øst.

”Vi har fokus på at skabe vækst gennem krydstogt i hele landet. Så det er positivt at se krydstogtrederiernes stigende interesse for de forskellige danske havne, som deres skibe besøger en eller flere af på deres ture. Samtidig arbejder vi på at brede krydstogtskibenes besøg ud over en større del af året til gavn for de steder, der tager imod gæsterne og får forretning af dem,” siger Claus Bødker, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen.  

I København vil sæsonen for krydstogt i 2020 vare 216 dage, fra første skib lægger til d. 20. marts og til sidste anløb d. 22. oktober – foruden de skibe, der kommer i december. Det er den længste sæson nogensinde, som skibene fordeler sig over. Også landets næststørste by lægger et par dage oven i sidste års sæson, og endnu tydeligere ses mønsteret i flere af de andre havne rundt i landet.

Her forlænger Bornholm sin krydstogtsæson fra 168 dage i 2019 til nu 209 dage. Og Aalborg fra 157 dage til 189 dage – begge steder forlænges sæsonen således med over en måned i 2020.

Endnu større værdi ud af gæsterne

Hver gang et krydstogtskib lægger til i en dansk havn, tjener både havnen penge fra rederierne og byen penge fra gæsterne. På tværs af landet forventes krydstogtturismen i 2020 at bidrage med en omsætning på ca. 1,25 mia. kr. og samtidig skabe fuldtidsbeskæftigelse til ca. 2.400 borgere.

I år anløber et stort antal af skibene til ikke bare ét, men mindst to steder i Danmark på samme krydstogt. Hele 126 gange i år vil et skib, som også har lagt til i København, lægge til i en anden dansk havn som del af samme krydstogt. Og dermed bliver samme skib kilde til indtægter to gange to forskellige steder i landet i forbindelse med skibets besøg i Danmark. Det er særligt Aalborg, Aarhus, Rønne, Skagen og Fredericia, der i år vil mærke det. Men også flere af de mindre danske krydstogthavne, som Christiansø, Hundested og Aabenraa får besøg af skibe, der også har lagt til i København.

I alt anløber der et krydstogtskib til i de 10 havne 574 gange i løbet af 2020.

Kontakter

Wonderful Copenhagen
Uffe Hartmann
ufh@woco.dk
Mobil: 21 73 98 90

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse

To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise

Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse

Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d

Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse

Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ

Caroline Wozniacki skal brande Danmarks hovedstad i USA: Indgår nyt samarbejde med Wonderful Copenhagen5.7.2023 07:57:25 CEST | Pressemeddelelse

Nu skal endnu flere amerikanere have øjnene op for vores gadekøkkener, finere gastronomi og den særlige københavnske livsstil, hvor de lokale cykler og bader i havnen. Og det er Danmarks internationale tennisstjerne, Caroline Wozniacki, der netop har annonceret et comeback til WTA Tour og US Open, som skal lære dem det. Under sloganet ’How to Copenhagen with Caroline’ bliver Caroline Wozniacki frontfigur i ny marketingkampagne fra Wonderful Copenhagen. Kampagnen består af en række videoer, hvor Caroline Wozniacki og hendes amerikanske mand, NBA-basketball-spilleren David Lee, bruger og nyder byen aktivt. Kampagnen går i luften i august i forbindelse med US Open. Og igennem kampagnens videoer vil amerikanere se Caroline og David træne i Nordhavn, spise på gadekøkkener, bade i havnen og transportere sig rundt i Danmarks hovedstad på cykel og med havnebus. ”Jeg har jo en stor personlig relation til København og Danmark. København er en af mine absolut yndlingsbyer i verden. Og derfor glæd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye