Flere konkurser i Region Syddanmark

Antallet af konkurser i Region Syddanmark steg med 16 pct. i 2015

Esbjerg, 12. januar 2016

En lang række syddanske virksomheder måtte dreje nøglen om i det forgangne år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. I 2015 gik 638 syddanske virksomheder konkurs mod kun 548 i 2014. Det vidner om, at mange virksomheder stadig har svært ved at finde deres ben.

”Det er ærgerligt, at så mange virksomheder ikke kom helskindet igennem 2015. Faktisk forsvandt næsten 2.000 job i Region Syddanmark i det forgangne år som følge af konkurser. Selv om vi ser gode takter i den økonomiske aktivitet, er der altså stadig et stykke vej, før optimismen for alvor bryder igennem,” siger partner i Deloitte i Esbjerg Dorte Larsen, der er rådgiver for en lang række ejerdrevne virksomheder.

Ser man på hele Danmark, var antallet af konkurser stort set uændret i 2015.

”I 2014 gik 4.049 virksomheder konkurs i Danmark. I 2015 var tallet 4.029, altså stort set uændret. Igen vidner det om et afventende erhvervsklima, hvor der godt nok er øget aktivitet, men stadig en lang række virksomheder, der ikke formår at tjene tilstrækkeligt med penge,” siger Dorte Larsen.

Ifølge Dorte Larsen er der flere grunde til, at opturen lader vente på sig:

”Flere af vores vigtige eksportmarkeder viser kun svag vækst. Samtidig kæmper mange virksomheder med truslerne fra nye, digitale konkurrenter, der slår gamle brancher af banen. En sådan brancheglidning kan naturligvis skabe muligheder, men den kan også gøre mange virksomhedsejere nervøse.”

Dorte Larsen forventer dog, at 2016 over en bred kam bliver et godt år for de danske virksomheder:

”Selv om der har været et stigende antal konkurser, er der også positive takter at spore på markedet. Lige nu sker der en hel del omstruktureringer, ligesom mange virksomheder foretager forskellige investeringer. 2016 må så vise, om de formår at tjene pengene hjem.”

I alt gik 9.818 job tabt i Danmark i 2015 som følge af, at virksomheder gik konkurs.

Tallene stammer fra Danmarks Statistik. De findes her: http://www.danmarksstatistik.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=20436

dlarsen@deloitte.dk

Dorte Larsen

Dorte Larsen er partner i Deloitte i Esbjerg, hvor hun hjælper syd- og sønderjyske ejerdrevne virksomheder med at skabe vækst. Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Undersøgelse: Mindre danske virksomheder sætter mål – men det halter med strategien13.8.2018 10:12pressemeddelelse

Danske virksomheder med 50-199 medarbejdere er gode til at formulere målsætninger, men er klart udfordret, når de skal formulere og gennemføre strategier, der skal indfri målsætningerne. En smule anderledes ser det ud for de mellemstore virksomheder med mere end 200 medarbejdere. Epinion har for Deloitte undersøgt forholdet mellem mål og midler i de to segmenter og taget temperaturen ud fra virksomhedernes tilgang til vækst, internationalisering og digitalisering.