Flere konkurser i byggeriet i 2019

Flere bygge- og anlægsvirksomheder har drejet nøglen om siden starten af 2019, og antallet af konkurser i årets første halvår har nu passeret 500, viser tal fra Danmarks Statistik. Trods stigningen er der ifølge Dansk Byggeri ikke den store grund til bekymring.

I juni måned var der 79 konkurser i bygge- og anlægsbranchen, og samlet set bød første halvår på flere end sidste år. Det er kun katastrofeåret 2010, der overgår antallet af konkurser i samme periode.

- Det kan virke paradoksalt med alle de konkurser i branchen, når nu hjulene kører ganske fint – men en del af forklaringen er, at konkurrencen stadig er benhård, og der derfor ikke skal mange uheld til, for at projekter ender som røde tal på bundlinjen, siger Andreas Fernstrøm, analysechef i Dansk Byggeri.

I forhold til 2010 er billedet dog markant anderledes, hvis man ser på omsætningen og beskæftigelsen i de virksomheder, der går konkurs. Her er omsætningen i år ca. en tredjedel lavere end i 2010, mens beskæftigelsen er halveret, når man sammenligner første halvår.

- Der er flere grunde til, at vi ikke som i 2010 er bekymrede over antallet af konkurser. Den ene er, at det rent faktisk går ganske fint i branchen. Den anden er, at omfanget af konkurserne er mindre. Der er markant mindre omsætning i de virksomheder, der er gået konkurs. Det samme gælder for de ansatte i virksomhederne. Der er halvt så mange ansatte i de virksomheder, der drejer nøglen om – og deres jobmuligheder er gode, da der er mange virksomheder i branchen, der mangler medarbejdere, siger Andreas Fernstrøm, analysechef i Dansk Byggeri.

Analysechef Andreas Fernstrøm, afe@danskbyggeri.dk, telefon 72 16 01 44
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94