Flere kondomer og varmestuer? Så hellere hjælp til at komme videre!

I går kunne det læses i pressen at sociale organisationer efterspurgte varmestuer og sundhedstjek i landområderne. Men det ville være en bedre investering – menneskeligt såvel som økonomisk - at hjælpe folk videre i livet.

”Vi støtter folk fra hele landet og især vores erfaring fra Sydsjælland viser, at der ikke er kondomer der mangler. De fleste med prostitutionserfaring har tjek på både kønssygdomme og prævention. De eftersøger ambulante behandling mod vold, overgreb og psykiske skader, gæld, der er afledt af prostitution.  De  fortæller sågar at sagsbehandlerne hellere vil give dem kondomer end muligheder, når de søger hjælp for at komme ud af prostitution”, fortæller Flora Ghosh, der er direktør i LivaRehab.

”Men for et menneske i krise svarer det til at sætte puder på Titanics liggestole i stedet for at sende en redningsbåd. Vi taler om udsatte mænd og kvinder på bunden af samfundet, de har brug for en ligeværdig hånd til at rejse sig” fortsætter hun.

LivaRehab, center for rehabilitering af skadevirkninger fra prostitution, vold og seksuelle overgreb, har eksisteret siden 2011 og har hjulpet mere end 600 mennesker videre i deres liv.

Et ni måneders pilotprojekt vil forankre LivaRehabs succesfyldte arbejdsmetoder i den kommende tid, så flere udsatte mennesker med prostitutionsskader kan få 360 graders støtte til at komme videre. Pilotprojektet vil også være med til at bane vejen for LivaRehab som en bærdygtig stabil organisation. Takket være Annie og Otto Johs. Detlefs’ Fonde, der har støttet projektet.