Flere kommuner får hjælp fra borgerne mod plakatfusk

Reglerne for, hvordan valgplakater må ophænges, glemmes ofte i valgkampens hede. Derfor vælger flere kommuner at bruge en app, hvor borgerne kan hjælpe til i kampen mod de ulovlige plakater.
Folketingsvalg er lig med valgplakater, og mange hænges ulovligt op, en app gør det dog lettere for kommuner, at håndtere problemet. Foto: PR.

I kampen om de bedste pladser i lygtepælene brydes reglerne ofte for, hvordan valgplakater må hænges op, og det kan skabe farlige situationer i trafikken, hvis en plakat for eksempel skærmer for bilisternes udsyn. Det er kommunernes ansvar at føre tilsyn med valgplakater og sørge for, de hænger forsvarligt, og ved dette valg bruger man i flere byer apps, der letter kommunens arbejde og sikrer, at alle kandidater behandles fair og ens. I Allerød Kommune anvendes appen GeoNote Valgplakater, der er udviklet af Landinspektørfirmaet LE34.

– Med appen kan vi hurtigt registrere en plakat og se, om den udgør et problem, og det hæver kvaliteten og forsimpler sagsgangen. I stedet for, at vi skal have folk ud og tjekke alle gader og stræder, regner vi nu med, at såvel borgere som medarbejdere i kommunen melder ind, når de ser noget, der vækker bekymring, fortæller Hans Dyrby Kloch, der er teknisk chef i Allerød Kommune.

Appen fungerer ved, at man tager et billede af plakaten og indsender det med få klik, hvorefter kommunen modtager en underretning.

– Når et billede er taget og sendt afsted, medfølger alle relevante data, så henvendelsen automatisk ender det rigtige sted ved kommunen. Billeddokumentationen, der gør det nemt at afgøre, hvorvidt plakaterne hænger efter forskrifterne, indeholder også de oplysninger om kandidaterne, der skal bruges, hvis der efterfølgende skal tages affære. Resultatet er stringente arbejdsgange, som mindsker byrden for den enkelte kommune, forklarer Heine Torsson, der er GIS-kundechef i landinspektørfirmaet LE34.

Ens behandling af kandidaterne

GeoNote-appen blev også brugt ved kommunalvalget i 2017 i Allerød Kommune, hvor størstedelen af sagerne blev klaret med en mail til kandidaten eller partiet, der selv følger op på henvendelsen. Hvis det ikke virker, piller kommunen plakaten ned på kandidatens regning. Den effektive og enkle billeddokumentation skaber gennemskuelighed, så politikerne kan være trygge ved, at alle behandles ens.

– Med appen kan vi dele dokumentationen og dermed sikre, at partiet eller en kandidat ikke er i tvivl om, hvor problemplakaten er, og samtidig sikre at grundløse anmeldelser ikke skaber støj i debatten, siger Hans Dyrby Kloch.

I alles interesse

Appen er en del af GeoNote-suiten, der også indeholder en række andre værktøjer, som blandt andet sikrer effektivitet ved drift og planlægning af alt fra snerydning og affaldstømning til oprydning i overfyldte cykelstativer. Og med appen Borgertip er det nemt at indberette et hul i vejen eller et væltet træ til kommunen, der modtager de relevante informationer på samme måde, som det sker med valgplakat-appen.

– Kommunerne slipper for at bruge en masse ressourcer på besigtigelse af plakaterne, og på grund af den standardiserede billeddokumentation er der ingen tvivlsspørgsmål, om hvorvidt der skal handles på en indberetning. Både kommunen, borgeren og kandidaten på plakaten vinder, afslutter Heine Torsson.

GeoNote Valgplakater er en app, hvor borgere nemt og effektivt kan hjælpe kommunen med at komme ulovlige valgplakater til livs. Foto: PR.
Vejtræer er et yndet sted til valgplakater, men i dette tilfælde hænger samtlige plakater for lavt. Foto: PR.

LE34 er med 25 kontorer og over 370 medarbejdere Danmarks største landinspektørfirma. Virksomheden arbejder for bygherrerådgivere, byggebranchen, forsyningsselskaber, landbruget, private og den offentlige sektor i ind- og udland. LE34 er certificeret efter ISO 9001:2015.