Flere indhenter håndværkertilbud online på trods af nedgang i markedet

Der er generelt nedgang i byggebranchen, men det kan ikke mærkes hos 3byggetilbud.dk, der har vækst i både antallet af bygge- og renoveringsopgaver og i tilgangen af håndværkervirksomheder.
3byggetilbud.dk oplever vækst i antallet af modtagne byggeopgaver på trods af generel nedgang i markedet.

Ordrebøgerne bugner ikke ligefrem hos alle landets håndværkervirksomheder. Tværtimod er der nedgang i byggeriet, og flere brancher melder om en nedgang på mindst 25 procent i byggeaktiviteten.

Den tendens kan ikke mærkes hos 3byggetilbud.dk, der melder om vækst i antallet af henvendelser for årets første måneder:

”Vi har grønne tal, når årets to første måneder sammenlignes med de samme måneder sidste år. I februar fik vi 7 procent flere henvendelser, end vi gjorde i februar sidste år. Det er vi meget tilfredse med, når vi ser på den nedgang, der generelt er i byggeaktiviteten,” siger Tino Chris Hansen, der er salgsdirektør hos 3byggetilbud.dk.

Flere henvendelser i mange brancher

Sammenlignet med de samme måneder i 2022 viser data for årets to første måneder, at det er over en bred palet af brancher, at 3byggetilbud.dk har modtaget flere henvendelser.

Der er dog nogle brancher, der for alvor har sat skub i opgavetilgangen:

5 procent flere vil have tilbud fra en tømrer, 20 procent flere vil have tilbud på en maler – og så er der mere end dobbelt så mange solcellehenvendelser, når februar 2023 sammenlignes med samme måned sidste år.

Hård tid for bygge- og anlægsbranchen

Inflation, høje renter og energipriser har været medvirkende til, at den danske forbrugertillid den seneste tid har været lav. Ifølge Danmarks Statistik lå forbrugertilliden i februar 2023 på -25.

”Det kan bestemt mærkes i mange danske håndværkervirksomheder, at pengene er færre i de private husholdninger. Når energiregningen og mælken koster betydeligt mere, end den gjorde for et år siden, er der ikke lige så mange, der prioriterer et nyt køkken eller en nyanlagt terrasse,” forklarer Tino Chris Hansen.

”Derfor er vi naturligvis enormt tilfredse med, at vi har vækst i antallet af henvendelser fra danskere, der ønsker at få tilbud fra vores netværk af håndværkere,” tilføjer han.

Historisk stor tilgang af håndværkervirksomheder

Det er ikke kun henvendelser fra renoveringsivrige danskere, som 3byggetilbud.dk har mange af.

Også håndværkervirksomhederne kommer der mange af. Rent faktisk har 3byggetilbud.dk tilføjet rekordmange selvstændige håndværkere til virksomhedens netværk i løbet af 2023.

”Der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange af vores tilknyttede håndværkere, der kan mærke særlig stor værdi af de opgaver, som vi formidler til dem for tiden. Det omdømme betyder, at vi får flere håndværkere, der kontakter os for at blive tilknyttet,” fortæller Tino Chris Hansen, der er salgsdirektør hos 3byggetilbud.dk.

Tilbudsportal fungerer som sikkerhedsnet

3byggetilbud.dk har i dag 1.800 håndværkere tilknyttet.

Virksomheden har en målsætning i 2023 om at finde yderligere 500 virksomheder, der kan bidrage positivt til opgaveportalens håndværkernetværk.

”For nogle virksomheder er 3byggetilbud.dk gået fra nærmest at være drys på toppen af fyldte ordrebøger til i dag at være et sikkerhedsnet i et usikkert marked. Det er dyrt at have sit mandskab til at stå stille, derfor er vi i dette marked blevet mere attraktive for håndværkerne,” tilføjer han.

FAKTA:

-       3byggetilbud.dk har i indeværende år modtaget mere end 10.000 henvendelser fra danskere, der ønsker tilbud fra en håndværker.

-       3byggetilbud.dk har et netværk med 1.800 håndværkere tilknyttet

-       Væksten i antallet af henvendelser er på 7 procent, når februar 2023 sammenlignes med februar 2022.

-       Sammenlignes februar 2023 med februar 2022, har der været en vækst på fem procent i tømreropgaver, 20 procent i maleropgaver, og 111 procent flere ønsker tilbud på solceller.

Kilde:

Forbrugertillid hos Danmarks Statistik