Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Det kan være fysisk krævende at arbejde på en byggeplads. Men flere og flere ansatte i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nu omfattet af en sundhedsordning, der både forebygger og hjælper, når uheldet er ude.

I første kvartal i år havde 79.000 ansatte i bygge- og anlægsbranchen en sundhedsordning gennem PensionDanmark. En stigning på 5.000 i forhold til samme periode sidste år. Godt 3.000 blev behandlet i løbet af årets tre første måneder.

- Jeg er glad for, at flere har fået øje på ordningen. I byggebranchen arbejder vi hele tiden for at forbedre arbejdsmiljøet både på det fysiske og psykiske område. Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at medarbejderne trives og ikke får ondt nogle steder. Og sundhedsordningen kan være med til at forebygge nedslidning og dårlig trivsel, siger arbejdsmiljøchef i Dansk Byggeri, Mette Møller Nielsen.

Mulighed for hurtigere udredning
Sundhedsordningen har stort fokus på det forebyggende arbejde blandt andet med brug af fysioterapi og kiropraktik. Hvis en medarbejder kommer mere alvorligt til skade, har man som medlem af ordningen mulighed for en hurtigere udredning i forhold til skadens omfang end ellers.

- Pension Danmark sørger for, at man igennem enten det offentlige eller private sundhedsvæsen kan få stillet en diagnose. Det er normalt udredningen, der kan være lang tid undervejs, siger direktør i Pension Danmark, Flemming Schmidt.

- Det skærer mange uger af forløbet. Vores mål er at forebygge så mange skader som muligt, men hvis der er tale om en mere alvorlig skade, er det meget fordelagtigt, at sundhedsordningen giver mulighed for en hurtigere udredning, så behandlingen kan komme i gang, siger Flemming Schmidt.

Det er skavanker med ryggen, der først og fremmest får de ansatte i byggeriet til at bruge deres sundhedsordning. Alene sidste år blev cirka 4.500 behandlet for smerter i ryggen. Mens omkring 1.200 blev behandlet for smerter i armene.