Flere hundrede kroners forskel på timeprisen i Nordjylland

I Brønderslev koster det 877 kroner per time, kommunen bruger på at sagsbehandle din byggetilladelse, mens det i Mariagerfjord kun koster 470 kroner i timen. I Thisted laver kommunen byggetilladelsen gratis. Der er store forskelle på de nordjyske kommuners timepriser, viser nye tal fra DI Byggeri.

Når familien skal bygge et nyt parcelhus eller virksomheden en ny lagerhal i Brønderslev, koster det 877 kroner per time, kommunen bruger på at sagsbehandle byggetilladelsen. I Mariagerfjord og Aalborg klarer kommunerne papirarbejdet til henholdsvis 470 og 490 kroner i timen.

Det viser en ny opgørelse fra DI Byggeri over de timepriser, som kommunerne opkræver, når en virksomhed eller en borger søger om en byggetilladelse til enfamiliehuse, landbrugsbygninger, fabriksbygninger og etagebyggeri.

- Det er da tankevækkende, at der er så stor forskel på timeprisen. Det er jo en forskel på cirka 400 kroner i timen, det er alligevel meget. Hvis de så til gengæld er hurtige, er der jo ikke noget i vejen med en høj pris, men ventetiden i fx Brønderslev er jo i gennemsnit næsten to måneder og i den høje ende her i Nordjylland, siger formand for DI Byggeri Nordjylland Michael Jørgensen og uddyber:

- Det er ikke fordi, det skal være gratis, eller det i sig selv er et mål at have den laveste timepris. Hvis pris og kvalitet hænger sammen, så er det at foretrække. Vi betaler gerne for en hurtig og effektiv sagsbehandling, mens det er brandærgerligt at betale en høj pris for noget, man skal vente meget længe på.

I Rebild tager kommunen et fast gebyr på 1.082 kroner, og i Thisted er byggetilladelsen gratis.

- Det er jo stof til eftertanke, at både Thisted og Rebild sammen med Morsø og Hjørring Kommune har nogle af de korteste ventetider, når det gælder sagsbehandlingen af byggetilladelser, og samtidig har de også nogle af de laveste timepriser, et fast lavt gebyr eller en gratis service. Måske nogle af de andre kommuner i Nordjylland kunne få et par tips eller tricks herfra, siger Michael Jørgensen.

Flere af de nordjyske kommuner har en pris på omkring 600 kroner i timen. Det gælder Vesthimmerland, Læsø og Hjørring kommuner, mens Frederikshavn og Jammerbugt ligger på 650 kroner i timen.

- Kommunerne må ikke tjene penge på sagsbehandlingen af byggetilladelser, så prisen skal svare til de faktiske omkostninger, som kommunen har. Der skal være en vis rimelighed i, hvor høj en timepris kommunerne kan tillade sig at tage. En høj timepris kræver en høj effektivitet, og det vil vi i princippet også gerne betale for, siger Michael Jørgensen, DI Byggeri Nordjylland.

Formand for DI Byggeri Nordjylland Michael Jørgensen, telefon 21 24 34 55
Regional konsulent Dennis Jensen, telefon 20 65 52 02