Flere hjerter banker for bedre dyrevelfærd
Danskerne spiser mere og mere grisekød, der er mærket med Bedre Dyrevelfærd. Både MENY og REMA 1000 melder om støt stigende salg.
Det statskontrollerede dyrevelfærdsmærket blev for snart et år siden lanceret i MENY Vermlandsgade på Amager, hvor miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen havde store forhåbninger til, at det nye mærke kunne skabe bedre dyrevelfærd i danske svinestalde.
Dagrofa, der leverer grisekød mærket med tre hjerter som enten Friland eller Økologisk Friland til bl.a. MENY, oplyser, at dyrefærdsmærket nu udgør 22 pct. af det årlige salg af grisekød.
Hos REMA 1000 har grisekød med et hjerte og tre hjerter opnået andele på henholdsvis ni og seks pct. Men et boom i salget er på vej i discountkæden, som midt i marts lancerede frilandsgrise fra Peter og Lene med tre hjerter.
Som optakt til ét års dagen for Bedre Dyrevelfærd søsætter Fødevarestyrelsen sin tredje kampagne for mærket i løbet af maj og juni.
Udover hjertemærket grisekød fra slagterierne kan butikkernes slagtere også sælge egne udskæringer eller forarbejdede produkter med Bedre Dyrevelfærd. Samtidig er pålæg med grisekød kommet på hylderne med bedre dyrevelfærdsmærket.
I løbet af året forventes det, at kyllinger vil kunne blive mærket med Bedre Dyrevelfærd.
Da de første produkter med dyrevelfærdsmærket kom i handlen i maj 2017, var målet, at 40 procent skulle have kendskab til mærket ved udgangen af 2018. I marts kunne Fødevarestyrelsen offentliggøre en undersøgelse af kendskab, kundskab og tillid til mærket. Den viste, at hver anden dansker efter syv måneder havde fået kendskab til mærket.
Samtidig blev der sat et mål om, at 60 procent skulle have tillid til mærket. Her viser undersøgelsen fra Yougov, at 67 procent har tillid til det.
Købmand Max Skov Hansen fra REMA 1000 på Søndre Fasanvej i Valby forudser, at grisekødet fra Peter og Lene sammen med Friland Økologisk på sigt vil kunne komme til at udgøre op mod 40 pct. af salget på grisekød. Det er omtrent samme andel som for økologisk frugt og grønt.
- Bedre dyrevelfærd vil ligesom økologien slår hurtigst og stærkest i gennem i de største byer, mener Max Skov Hansen og understreger, at det er den gode historie, som købmanden og hans medarbejdere kan give kunderne ved kølediske, der skal skabe mersalg af hjerterne.
Slagtermester Esben Jensen fra MENY Vermlandsgade på Amager oplyser, at salget af grisekød fra Friland eller Friland Økologisk, der med sine tre hjerter har den højest opnåelige dyrevelfærd under det statslige dyrevelfærdsmærke, i perioder udgør op mod 90 pct. af butikkens omsætning på grisekød.
Imidlertid trækker kampagner - ikke mindst op til jul - andelen ned, så salg af grisekød med den bedste mulige dyrevelfærd lander på mellem 70 og 80 pct. set hen over året.
- Der ligger fortsat en stor kommunikationsmæssig opgave i at forklare forbrugerne, hvad de får for den ekstra dyrevelfærd. Og hvordan de skal forstå de mange mærker som statens hjerter, Coops kløver, anbefalet af dyrenes beskyttelse og det røde Ø-mærke, som på hver sin måde fremhæver særlige egenskaber for kødets dyrevelfærdsmæssige kvalitet, siger Esben Jensen.
- - -
Yderligere oplysning hos underdirektør Jytte Tandrup, de Samvirkende Købmænd, mobil 2927 5483
Nøgleord
Kontakter
Jytte TandrupUnderdirektør
Tlf:+4529275483jta@dsk.dkBilleder
Information om DSK - De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Nu bliver det muligt at afvise 1000-kronesedler14.3.2024 12:54:18 CET | Pressemeddelelse
De Samvirkende Købmænd hilser regeringens udspil om at gøre det muligt for butikkerne at afvise 1000 kronesedler ved små køb velkommen.
Den fysiske dagligvarebutik hitter hos danskerne13.2.2024 08:41:29 CET | Pressemeddelelse
En befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd viser, at ni ud ti danskere foretrækker den lokale købmand frem for en digital dagligvarehandel.
Konsekvent kurs over for butikstyveri1.2.2024 13:38:25 CET | Pressemeddelelse
Sådan lyder dagens udspil fra justitsminister Peter Hummelgaard. Udspillet bliver mødt med tilfredshed og stor optimisme fra De Samvirkende Købmænd (DSK), der over en lang periode har fulgt udviklingen og gjort opmærksom på det stigende problem med butikstyverier.
Butikstyverier sætter ny rekord!25.1.2024 11:24:04 CET | Pressemeddelelse
Butikstyverierne fortsætter med at stige, viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik, der netop er udkommet, og som er på det højeste niveau i over 20 år.
Korrektion - Danskerne: Momsen på fødevarer skal ned24.1.2024 10:18:47 CET | Pressemeddelelse
Debatten ruller om differentieret moms på fødevarer og ifølge undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd, svarer 84 pct. af de adspurgte, at de støtter en reduceret momssats for frugt og grønt, mens hele 73 pct. ønsker en lavere momssats på fødevarer generelt. Vi har rettet et "og" til et "elle" i det sidste citat - beklager fejlen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum