Flere hænder bør være centralt tema i valgkamp

Ledernes Hovedorganisation ser frem til en valgkamp, hvor politikerne kommer med klare bud på, hvordan vi sikrer, at der vil være tilstrækkeligt med kvalificerede hænder på det danske arbejdsmarked i de kommende år. Det bør være den absolut vigtigste opgave for det nye folketing og den kommende regering.

Svend Askær, formand i Ledernes Hovedorganisation

Svend Askær, formand for Ledernes Hovedorganisation, glæder sig over, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) nu har udskrevet folketingsvalg til den 5. juni. Og fra de danske lederes perspektiv er han ikke i tvivl om, hvad valgkampen primært bør handle om.

- I Lederne mener vi, at det helt store valgkampstema bør være, hvordan partierne vil sikre, at vi har tilstrækkeligt med kvalificerede hænder og hoveder på det danske arbejdsmarked i de kommende år. Mange ledere oplever allerede i dag, at det på en række områder er svært at skaffe arbejdskraft, og det kræver målrettede initiativer fra det nye folketing og den nye regering for at øge arbejdsudbuddet, hvis det ikke skal lægge en alvorlig dæmper på dansk økonomi, siger Svend Askær.

Flere seniorer skal arbejde

Han peger på flere områder, hvor Christiansborg-politikerne bør sætte konkret ind.

- For det første er det fuldstændig afgørende, at vi holder fast i den positive udvikling med, at seniorerne bliver længere på arbejdsmarkedet. Derfor skal politikerne både med ord og konkrete initiativer sikre, at det bliver endnu mere attraktivt for seniorer at arbejde så længe, de kan. Og vi vil kraftigt advare mod at indføre ordninger som eksempelvis tidligere folkepension, der vil trække raske og rørige mennesker ud af arbejdsmarkedet.

Ledernes Hovedorganisation mener også, at det nye folketing bør gøre det nemmere for danske virksomheder at tiltrække udenlandsk arbejdskraft på de områder, hvor man ikke kan finde medarbejdere i Danmark.

- Vi har simpelthen ikke råd til, at dansk erhvervsliv må sige nej til ordrer eller neddrosle aktiviteterne på grund af mangel på kvalificeret arbejdskraft. Derfor skal man nemt og hurtigt kunne rekruttere udenlandsk arbejdskraft, og det er desværre for omstændeligt i dag, siger Svend Askær.

Lederne vil søge indflydelse uanset regeringsfarve

Han ser frem til en god valgkamp, hvor diskussionen om arbejdskraft og arbejdsudbud forhåbentlig er i højsædet, og ikke mindst et godt samarbejde med det folketing og den regering, som danskerne ender med at pege på.

- Uanset hvem det bliver, vil Ledernes Hovedorganisation naturligvis fortsat søge konstruktivt samarbejde og byde ind med vores input på de aktuelle dagsordener på ikke mindst arbejdsmarkeds-, erhvervs- og uddannelsesområdet. Vi repræsenterer over 125.000 ledere og selvstændige, som sidder på vigtige poster i maskinrummet af det danske samfund, og vi har derfor helt naturligt stærke synspunkter på en række områder, siger Svend Askær.

Han slår fast, at Ledernes Hovedorganisation selvfølgelig også vil deltage aktivt i de drøftelser med arbejdsmarkedets parter, som en ny regering måtte indbyde til. Ledernes Hovedorganisation har været en fast part i den danske model på arbejdsmarkedet helt tilbage fra modellens ”dåb” med september-forliget i 1899.

Pressechef Søren Kudahl
sku@lho.dk

Svend Askær, formand i Ledernes Hovedorganisation

Lederne: Boligjobordning skal ikke afskaffes5.7.2019 18:32:22 CESTPressemeddelelse