Carglass

Flere glasskader i kulden: Tjek forruden for stenslag inden kør-selv-skiferie

Del

De isnende lave temperaturer på skiferien kan få selv små stenslag til at udvikle sig til revner på forruden. Ekspert i glasskader opfordrer skientusiaster til at kontrollere ruden, inden turen går mod pisterne.

Carglass udfører 75 procent af sine opgaver ude ved kunden, mens bilisten er på arbejde eller derhjemme. Samme mulighed er i de fleste europæiske lande, hvor Carglass har samarbejdspartnere. Foto: PR.
Carglass udfører 75 procent af sine opgaver ude ved kunden, mens bilisten er på arbejde eller derhjemme. Samme mulighed er i de fleste europæiske lande, hvor Carglass har samarbejdspartnere. Foto: PR.

Ifølge Danmarks Statistik drager mere end 200.000 danske borgere på skiferie i februar. Tidligere undersøgelser har samtidig vist, at to tredjedele af dem kører til skisportsstedet i egen bil. Det er dog kun et fåtal af de selvkørende skientusiaster, der ved, at skisportsstedernes iskolde nætter kan have store konsekvenser for bilens forrude. Ifølge Carina Bukkehave, der er direktør i Carglass, kan selv små stenslag udvikle sig til store revner i ruden.

– Man bør kontrollere forruden grundigt for stenslag inden skituren, da selv det mindste brud på ruden udgør en risiko for store revner i kulden. Glasset udvider og bevæger sig, når det bliver udsat for temperaturskift – og jo mere ekstreme de er, des mere stress bliver ruden udsat for. Det er derfor en god ide at få repareret stenslag så hurtigt som muligt, så ruden ikke slår revner på skiferien, forklarer Carina Bukkehave.

– Hvis man tænder bilen om morgenen efter en iskold nat, er der ofte is på forruden. Derfor tænder man naturligt nok for rudevarmen eller blæser varm luft op på ruden. Sådan en pludselig temperaturstigning, kan let få et stenslag til at udvikle sig til en revne, der kan hæmme det frie udsyn til vejen.

Ifølge Carina Bukkehave oplever Carglass hver eneste år en stigning i antallet af forrudeudskift herhjemme i de koldeste måneder. Og med de ekstreme temperaturer på skiferien er risikoen for revner endnu større.

Forvirring om synsregler

Synsreglerne blev skærpet i 2018, hvilket har ført til forvirring hos flere aktører i branchen om de gældende regler. Carglass er dog sikker i sin information. Forruden inddeles i to felter - indenfor viskerfeltet og udenfor. Skader i viskerfeltet kræver både udbedring og omsyn, mens skader udenfor viskerfeltet kræver udbedring, men ikke omsyn. Revner, misfarvninger, stenslag anses som fejl, hvis de hæmmer udsynet. Dette gælder, uanset hvor på ruden skaden er, men i bund og grund er det en vurderingssag for den enkelte synsperson. På rejser i udlandet følger de danske synsregler danske biler. 

– Alle stenslag op til størrelsen på en tokrone kan repareres. Men er stenslaget større end det, bliver vi nødt til at skifte hele ruden. Det gælder også, hvis stenslaget er mindre end fem centimeter fra kanten af ruden. Jeg vil anbefale at få repareret alle stenslag hurtigst muligt, siger Carina Bukkehave.

Hvis uheldet er ude, og side- eller bagruder smadres, er det nemt at få repareret ruderne med det samme, da Carglass er aktiv i 36 lande. En kaskoforsikring dækker rudeskift, men vær opmærksom på selvrisikoen. Priser og muligheden for at få ordnet ruden på parkeringspladsen, mens man er på ski, kan tjekkes ved at kontakte Carglass i Danmark.

Nøgleord

Kontakter

Olav Arnkjær
Relations Specialist, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk

Billeder

Carglass udfører 75 procent af sine opgaver ude ved kunden, mens bilisten er på arbejde eller derhjemme. Samme mulighed er i de fleste europæiske lande, hvor Carglass har samarbejdspartnere. Foto: PR.
Carglass udfører 75 procent af sine opgaver ude ved kunden, mens bilisten er på arbejde eller derhjemme. Samme mulighed er i de fleste europæiske lande, hvor Carglass har samarbejdspartnere. Foto: PR.
Download
Carina Bukkehave, der er centerchef i Carglass, opfordrer alle, der selv kører på skiferie, til at få udbedret stenslag og andre skader, inden de tager bilen på skiferie. De iskolde temperaturer i bjergene øger risikoen for, at selv små stenslag udvikler sig til regulære revner. Foto: PR.
Carina Bukkehave, der er centerchef i Carglass, opfordrer alle, der selv kører på skiferie, til at få udbedret stenslag og andre skader, inden de tager bilen på skiferie. De iskolde temperaturer i bjergene øger risikoen for, at selv små stenslag udvikler sig til regulære revner. Foto: PR.
Download
Carglass har  11 værksteder, og de oplever hvert år ved vintertid en stigning i antallet af forrudeskift på grund af de kolde morgener. Foto: PR.
Carglass har 11 værksteder, og de oplever hvert år ved vintertid en stigning i antallet af forrudeskift på grund af de kolde morgener. Foto: PR.
Download
– Alle stenslag op til størrelsen på en tokrone kan repareres. Men er stenslaget større end det, bliver vi nødt til at skifte hele ruden. Det gælder også, hvis stenslaget er mindre end fem centimeter fra kanten af ruden. Jeg vil anbefale at få repareret alle stenslag hurtigst muligt, siger Carina Bukkehave Foto: PR.
– Alle stenslag op til størrelsen på en tokrone kan repareres. Men er stenslaget større end det, bliver vi nødt til at skifte hele ruden. Det gælder også, hvis stenslaget er mindre end fem centimeter fra kanten af ruden. Jeg vil anbefale at få repareret alle stenslag hurtigst muligt, siger Carina Bukkehave Foto: PR.
Download

Links

Information om Carglass

Carglass
Carglass



Carglass er Danmarks største udbyder af glasservices, og betjener mere end 100.000 bilister i Danmark på årsbasis. Kæden har 12 værksteder fordelt over hele landet, men 75 procent af alle reparationer og udskiftninger bliver foretaget ude hos kunden. Carglass er en del af den globale koncern Belron, der beskæftiger over 25.000 mennesker og udbedrer en skade hver tredje sekund.

Følg pressemeddelelser fra Carglass

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.