If Forsikring

Flere forsikringsskader på lastbiler trods avanceret sikkerhedsudstyr

Del
Det ville være naturligt at antage at forbedret sikkerhedsudstyr i lastbiler og mere aktiv sikkerhedsteknologi fører til færre skader i trafikken. Men sådan forholder det sig ikke. De sidste 4 år er skadesomkostningerne steget med godt 20 pct. Antallet af skader er steget med knap 11 pct.

For år tilbage bestod en komplet kofanger af 15 dele. I dag kan den bestå af op til 23 dele. Dermed skal op mod en tredjedel flere enheder skiftes, når der sker en skade. Sammen med dyrere teknologi, mere avancerede lastbiler og øget behov for kalibrering efter reparationer, har kompliceret udstyr de senere år presset reparationsudgifterne i vejret.

Alene fra 2015-2018 er skadesomkostninger på lastbiler steget med godt 20 pct., mens antallet af forsikringsdækkede skader i samme periode er steget med knap 11 pct., viser tal fra Forsikring & Pension.

”De fleste nyere lastbiler er udstyret med nødbremsesystem, adaptiv cruisekontrol, elektronisk stabilitetsprogram og lignende. Men indtil videre har vi hos If ikke set et fald i antallet af anmeldte skader på køretøjer med denne type udstyr,” fortæller taksatorchef Jørgen Koch fra If Skadeforsikring.

Nogle stoler måske for meget på teknologien, der også kan gøre os mindre opmærksomme i trafikken.

”Man skal huske på, at udstyret ikke altid fungerer optimalt. Specielt om vinteren tager en del sensorer og systemer ikke højde for, at det samtidig er glat på vejene,” siger taksatorchefen.

Nye typer af skader
Den avancerede teknologi i lastbilerne betyder, at skadestyperne har ændret sig markant. Udstyret påvirker typen af skader, men ikke omfanget.

”Dét, der tidligere blev til en middelstor skade, fører med de moderne sikkerhedssystemer, som fx nødbremsesystem, i dag til mindre skader på bilerne. Udfordringen ligger i, at de systemer, som er med til at reducere omfanget af skaderne, koster væsentligt mere at reparere. Det medvirker også til, at flere småskader i dag betales af forsikringen”, forklarer Jørgen Koch.

Når skaderne først rammer, koster det nye tekniske udstyr væsentligt mere at reparere end ældre lastbiler uden denne teknologi. Reparationer som tidligere blev betegnet som småskader, havner derfor i en helt anden priskategori på værkstederne på grund af ekstraarbejde ved eksempelvis udskiftning og kalibrering af sensorer.

Dette påvirker stigende skadeomkostninger:

  • Mere avancerede lastbiler og udstyr betyder ofte længere reparationstid
  • Dyr teknologi, som sensorer, kameraer og radarer
  • Flere komponenter i de enkelte dele
  • Øget behov for kalibrering af udstyr efter reparation
  • Småskaderne er blevet dyrere

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om If Forsikring

If Forsikring
If Forsikring
Stamholmen 159
2650 Hvidovre

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner25.3.2024 07:25:00 CET | Pressemeddelelse

Mens de fleste arbejdspladser i finanssektoren har lukket ned i påsken, er der folk på arbejde hos Nordens største forsikringsselskab. Med et nyt initiativ og en ekstraordinær godkendelse fra lokale fagforeninger tilbyder If, at medarbejderne kan erstatte udvalgte helligdage med en dato, der er mere i overensstemmelse med medarbejderens individuelle kulturelle eller religiøse overbevisning. Langfredag og 2. påskedag er to af de mulige helligdage.

If får godkendt klimamål af SBTi og inkluderer frivilligt skadesreparationer for over 3 mia. svenske kroner om året29.1.2024 07:50:20 CET | Pressemeddelelse

If har som første forsikringsselskab på det danske marked fået godkendt sine kortsigtede klimamål af det anerkendte klimatiltag, Science Based Targets initiative. Samtidig tager Nordens største forsikringsselskab det usædvanlige skridt at gå udover SBTi’s krav, og udvider frivilligt sine klimaforpligtelser ved at ville reducere 30% af udledningerne fra skadesreparationer på motor- og bygningsområdet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye