Flere feriehuse giver flere turister i sommerlandet

Der mangler senge til turisterne. Derfor skal bundfradraget for sommerhusudlejning hæves, mener Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Erhverv, som peger på, at hvis 1.000 flere huse bliver udlejet, så vil det skabe 400.000 flere overnatninger.

Flere sommerhuse skal udlejes, mener Charlotte Christiansen, bestyrelsesmedlem i Landdistrikternes Fællesråd, som har skrevet et fælles indlæg med Dansk Erhverv.

Sidste år blev et rekordår for dansk turisme, og meget tyder på, at denne sommer når nye højder. Men der er et konkret problem, som bremser det danske turismeeventyr: Der mangler sommerhuse til udlejning.

Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Erhverv er derfor gået sammen om at foreslå, at bundfradraget for sommerhusudlejning hæves. Udlejningen skaber nemlig vækst og udvikling i landområderne, forklarer organisationerne i et fælles debatindlæg i Avisen Danmark.

- Spørger man feriehusudlejningsbureauerne, så er meldingen den samme hele vejen rundt: Der er stort set ikke flere huse til udlejning derude, skriver Charlotte Christiansen, bestyrelsesmedlem i Landdistrikternes Fællesråd og Anne Fuglsang-Damgaard Sina, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Et feriehus skaber ifølge VisitDenmark i gennemsnit en omsætning på omkring 300.000 kroner.

- Turisterne køber morgenbrød hos bageren, grillpølser hos købmanden, softice ved strandgrillen og de betaler entré til det lokale museum eller den lokale forlystelsespark. Det holder gang i hjulene i lokalsamfundet og bidrager til at skabe nye arbejdspladser - også, når turisterne er taget hjem igen, skriver Charlotte Christiansen og Anne Fuglsang-Damgaard Sina.

Det skønnes, at hvis 1.000 flere huse bliver udlejet, så vil det skabe 400.000 flere overnatninger. Det giver en øget turismeomsætning på 250 millioner kroner. Derfor skal flere sommerhuse lejes ud, mener Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Erhverv.

- Hvis lokalsamfundene rundt om i Danmark skal have gavn af væksten i antallet af turister fremover, så kræver det, at der er øget kapacitet, skriver Charlotte Christiansen og Anne Fuglsang-Damgaard Sina.

Regeringen har i sit regeringsgrundlag fra oktober 2016 annonceret, at de vil hæve bundfradraget for udlejning af feriehuse. Og det er den helt rigtige vej at gå, vurderer Charlotte Christiansen og Anne Fuglsang-Damgaard Sina.

- Vi tror på, at det er et vigtigt skridt i den rigtige retning at hæve fradraget, da det vil gøre det mere økonomisk attraktivt for sommerhusejere at leje deres sommerhus ud. Vi ser frem til, at forslaget bliver taget med i de kommende finanslovsforhandlinger, fastslår de.

I en ny turismepolitik fra Dansk Erhverv viser beregninger, at der er et potentiale på 19.000 nye arbejdspladser inden for turismesektoren i Danmark.

Noa Jankovic, funktionsleder, presse- og politisk afdeling, Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail nja@landdistrikterne.dk