Flere end 2500 danskere samler søndag ind til hjertestartere med Hjerteforeningen

Søndag samles der ind, så der kan deles hjertestartere ud, når Hjerteforeningen afholder sin årlige Landsuddeling. Flere end 2500 har meldt sig under indsamlingsfanerne.
Årligt bliver ca. 4700 personer ramt af hjertestop uden for hospital. Hvis personen med hjertestop bliver stødt med en hjertestarter inden 3-5 minutter efter hjertestoppet, kan overlevelsen være helt op til 70 %. Ved Hjerteforeningens Landsuddeling går de indsamlede penge til at sætte døgntilgængelige hjertestartere op i Danmark. Foto: Linda Johansen/Hjerteforeningen

Rundtomkring i hele landet står danskerne klar, når Hjerteforeningens Landsuddeling søndag d. 24. april løber af stablen. Flere end 2500 personer har tilmeldt sig Landsuddelingen, hvor man kan samle ind for Hjerteforeningen og på den måde samle sig til en hjertestarter i sit lokalområde.

Tid er altafgørende, når det kommer til hjertestop. Derfor er det også vigtigt, at der hurtigt hentes en hjertestarter, hvis uheldet er ude. Alligevel ved 38 procent af danskerne ikke, hvor den nærmeste hjertestarter er, viser en repræsentativ måling foretaget af Kantar Public for Hjerteforeningen.

Samtidig viser målingen, at det kun er 31 procent af de danskere, som faktisk ved hvor hjertestarteren er, der har under to minutter hen til en hjertestarter. Dermed er det under en tredjedel af dem, der ved hvor hjertestarteren er, som med sikkerhed ville kunne nå hen efter hjertestarteren og tilbage igen inden for de kritiske tre til fem minutter, hvor overlevelseschancen er størst.

- Der er ingen tvivl om, at hjertestartere gør en kæmpemæssig forskel. Derfor glæder det mig, at så mange har meldt sig til årets Landsuddeling, og jeg håber meget på, at man vil tage godt imod indsamlerne over hele landet, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

En af dem, som samler ind, så der kan komme en hjertestarter op i lokalmiljøet, er Kasper Sellebjerg fra den sydjyske by Jels. Her er der brug for en hjertestarter ved byens vartegn Jels Mølle, hvor der er langt til nærmeste hjertestarter.

- I den ende af byen, er der slet ingen hjertestartere, og det er ærgerligt, for der er både et større boligområde og en del ældreboliger i nærheden. Hvis uheldet er ude, kan det derfor gøre en stor forskel, hvis der er en hjertestarter ved Jels Mølle, forklarer Kasper Sellebjerg.

Fakta om hjertestop:

Hvert år rammes ca. 4.700 danskere af hjertestop uden for hospital. Det svarer til omkring 13 hver dag.

Overlevelsen efter hjertestop uden for hospital er i dag ca. 14 procent.

I 80 procent af tilfældene med hjertestop uden for hospital giver tilstedeværende personer livreddende førstehjælp, før professionel hjælp ankommer.

Hvis ingen træder til med genoplivning, inden ambulancen ankommer, overlever 1 ud af 19.

Hvis et vidne træder til med hjertemassage, inden ambulancen ankommer, overlever 1 ud af 7.

Hvis personer med hjertestop modtager genoplivning med brug af hjertestarter, inden ambulancen ankommer, overlever næsten 1 ud af 3.

Hurtig reaktion ved et hjertestop er afgørende. Ifølge Det Europæiske Råd for Genoplivning kan sandsynligheden for at overleve være helt op til 70 procent, hvis en person med hjertestop modtager genoplivning med brug af en hjertestarter inden for tre til fem minutter.

De fleste personer får varige skader eller dør, hvis ikke de får hjælp inden for ca. 10 minutter. Efter seks minutter kan hjernen begynde at tage skade, og for hvert minut, der går uden genoplivning, falder chancen for at overleve med ca. 10 procent.

Læs mere på www.landsuddeling.dk.