NEXT Uddannelse København

Flere elever får en uddannelsesaftale i hus end tidligere

Nye tal for januar viser en stigning i antallet af uddannelsesaftaler hos den storkøbenhavnske uddannelsesinstitution NEXT Uddannelse København.

Eleverne på erhvervsuddannelserne er i øjeblikket ganske eftertragtet. En opgørelse over nye uddannelsesaftaler i januar i år viser, at flere af NEXTs erhvervsskoleelever lander en uddannelsesaftale med en virksomhed end tidligere.

Således har NEXT modtaget 258 uddannelsesaftaler i januar 2022, mens antallet var på knapt 200 uddannelsesaftaler for samme periode i 2021 og 2020.

Høj vækst og trepartsaftale kan være årsag

Ser man ligeledes på den samlede oversigt over igangværende uddannelsesaftaler mellem NEXTs elever og virksomhederne, kan man spore de samme gode takter. I januar 2022 var der nemlig 3.215 igangværende uddannelsesaftaler, mod 2.937 i januar 2021 og 2.711 i januar 2020.

Ifølge Jakob Theilmann, Uddannelsesdirektør i NEXT, oplevede NEXT en stigning i uddannelsesaftaler fra 2019 frem til 2020. 2020 og 2021 var coronaår, som først gav stor usikkerhed på arbejdsmarkedet efterfulgt af høj vækst, hvilket altså har resulteret i mange nye uddannelsesaftaler og en god start på 2022.

“Den flotte stigning i antallet af uddannelsesaftaler i årets første måneder kan dels forklares ved det opsving, dansk økonomi helt generelt har oplevet under corona. Men den nye trepartsaftale betyder også, at vi arbejder endnu mere fokuseret med at indgå uddannelsesaftaler for den enkelte elev end tidligere. Det er nok særligt det store arbejde, som lærere, ledere og konsulenter har lavet på GF2-forløbet, der sluttede i januar, som slår igennem i tallene,” siger Jakob Theilmann, der samtidig advarer om en mulig opbremsning:

“Vi er kun i starten af året, og der kan ske en naturlig opbremsning på arbejdsmarkedet de kommende måneder som følge af krigen i Ukraine og den internationale økonomiske situation.“

En national tendens

Det er ikke kun på NEXT, at det går godt med at finde lærepladser til eleverne. Nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at der i januar 2022 blev indgået 5.204 uddannelsesaftaler, hvilket er flere aftaler end for samme periode i 2020 og 2021, hvor der blev indgået henholdsvis 4.432 og 4.823 uddannelsesaftaler.

På hjemmesiden skriver Børne- og Undervisningsministeriet:

“Den positive udvikling i antallet af uddannelsesaftaler betyder, at der i dag er færre elever på erhvervsuddannelserne, der mangler en læreplads sammenlignet med tidligere år. I januar 2022 var der i alt 6.530 elever, der var aktivt lærepladssøgende. Det tal er 18 procent lavere end januar 2021.”

I alt havde 79.983 lærlinge en uddannelsesaftale i januar 2022, mens 3.829 var i oplæring på en skole.

Information om NEXT Uddannelse København

NEXT Uddannelse København