Flere danskere tager klimaovervejelserne med ind i julen

Om få måneder står julen for døren, og det betyder, at der for alvor skal gang i forbrugshjulene og ikke mindst gaveregnen. I 2017 viste undersøgelser, at danskerne bruger helt op til 11,5 milliarder kroner på julegaver. Og det er altså ikke kun bankkontoen, der er rødglødende efter de mange juleindkøb. De mange julekøb sætter nemlig også sine negative spor på klimakontoen.

I de seneste år har klimadebatten været på alles læber, og selv når det kommer til juletiden, bliver det diskuteret, hvordan klimaet er under pres. Senest ved folketingsvalget, og fortsat i medierne, er der kommet et større fokus på klimaet. Netop det stigende fokus på klimaet mener flere forskere, kan smitte af på danskernes julevaner, og debatten har fået flere danskere til at tage klimaovervejelserne med sig, når de skal på julegaveindkøb.

Grønnere gaver - klimavenlige fotobøger

John Thøgersen udtaler i en artikel til Jyllandsposten.dk, at det store fokus på klimaet sandsynligvis vil smitte af på forbrugernes vaner, og vi vil i fremtiden se en opblomstring af grønnere julegaver. Også sociologen Klaus Rasborg udtaler, at det ikke længere står til diskussion, om klimaforandringerne er reelle, men at det nu handler om, hvad vi kan gøre, for at mindske skaderne.

Det er dog ikke kun forbrugerne, der ønsker grønnere gaver under juletræet. Også virksomhederne har større fokus på klimavenlighed. En af de virksomheder, som har skabt et større fokus på klima er CEWE, som producerer fotobøger. CEWE fokuserer på at holde deres produktion, så den udgør så minimal skade, som overhovedet muligt. Det gør de blandt andet ved, at der bliver plantet et nyt træ, for hvert træ, der bliver fældet til produktion af bøgerne. Produktionen er desuden klimaneutral, fordi de CO2-udslip, som opstår, kompenserer de yderligere for via samarbejde med projektet Kasigau Wildlife Corridor. Et projekt som beskytter den tropiske tørskov i Kenya.

Julegaverne er ikke nok

Men ifølge flere klimaforskere, er fokus på klimavenlige julegaver slet ikke nok, til at gøre julen til en klimavenlig højtid. Det vil tilmed kræve, at vi tænker både julemad og grantræet, med ind i vores overvejelser. Den kødholdige julemad er en stor synder på klimakontoen, og ifølge en undersøgelse foretaget af Concito går der 34 kilo CO2 på en flæskesteg. Det svarer til mere end 250 km bilkørsel og mere end 100 timers strømforbrug.

Markedet for gadgets har fået en ny spiller4.12.2019 13:36:01 CETPressemeddelelse

Det klassiske ordsprog; “Aldrig gå ned på udstyr” har aldrig været mere aktuelt end i nutidens samfund. Nye techvirksomheder skyder frem, og der bliver udviklet nye produkter, som forbrugeren kan bruge hver dag for, at gøre livet lidt lettere. Nu er der kommet en ny spiller på det danske gadgetmarked, som satser på at kunne levere gadget til en overkommelig pris for forbrugeren. Den nye spiller er Fair24.dk, og forsøger nu at gøre op med høje priser på teknologiprodukter. Ny konkurrence på det danske gadgetmarked kan gavne forbrugeren, da det vil kunne presse prisen på kvalitetsvarer. Velkendte brands til en overkommelig pris Fair24 inventar af produkter består af velkendte brands indenfor gadgetverden. Appleprodukter er stadig populære hos danskerne, og hos fair24 kan man få tilfredsstillet sit behov for den amerikanske techvirksomheds mange gode produkter. Fair24 sælger blandt andet den seneste generations AppleTV (5. generation), som er 4K kompatibel, så man kan streame i allerhøjes