Flere danskere tager klimaovervejelserne med ind i julen

Om få måneder står julen for døren, og det betyder, at der for alvor skal gang i forbrugshjulene og ikke mindst gaveregnen. I 2017 viste undersøgelser, at danskerne bruger helt op til 11,5 milliarder kroner på julegaver. Og det er altså ikke kun bankkontoen, der er rødglødende efter de mange juleindkøb. De mange julekøb sætter nemlig også sine negative spor på klimakontoen.

I de seneste år har klimadebatten været på alles læber, og selv når det kommer til juletiden, bliver det diskuteret, hvordan klimaet er under pres. Senest ved folketingsvalget, og fortsat i medierne, er der kommet et større fokus på klimaet. Netop det stigende fokus på klimaet mener flere forskere, kan smitte af på danskernes julevaner, og debatten har fået flere danskere til at tage klimaovervejelserne med sig, når de skal på julegaveindkøb.

Grønnere gaver - klimavenlige fotobøger

John Thøgersen udtaler i en artikel til Jyllandsposten.dk, at det store fokus på klimaet sandsynligvis vil smitte af på forbrugernes vaner, og vi vil i fremtiden se en opblomstring af grønnere julegaver. Også sociologen Klaus Rasborg udtaler, at det ikke længere står til diskussion, om klimaforandringerne er reelle, men at det nu handler om, hvad vi kan gøre, for at mindske skaderne.

Det er dog ikke kun forbrugerne, der ønsker grønnere gaver under juletræet. Også virksomhederne har større fokus på klimavenlighed. En af de virksomheder, som har skabt et større fokus på klima er CEWE, som producerer fotobøger. CEWE fokuserer på at holde deres produktion, så den udgør så minimal skade, som overhovedet muligt. Det gør de blandt andet ved, at der bliver plantet et nyt træ, for hvert træ, der bliver fældet til produktion af bøgerne. Produktionen er desuden klimaneutral, fordi de CO2-udslip, som opstår, kompenserer de yderligere for via samarbejde med projektet Kasigau Wildlife Corridor. Et projekt som beskytter den tropiske tørskov i Kenya.

Julegaverne er ikke nok

Men ifølge flere klimaforskere, er fokus på klimavenlige julegaver slet ikke nok, til at gøre julen til en klimavenlig højtid. Det vil tilmed kræve, at vi tænker både julemad og grantræet, med ind i vores overvejelser. Den kødholdige julemad er en stor synder på klimakontoen, og ifølge en undersøgelse foretaget af Concito går der 34 kilo CO2 på en flæskesteg. Det svarer til mere end 250 km bilkørsel og mere end 100 timers strømforbrug.

Tips til hvordan du griber store og små renoveringsprojekter an6.8.2019 08:51:58 CESTPressemeddelelse

Renoverings- og byggeprojekter er noget som rigtig mange danskere konfronteres med. Blandt andet står mange over for det i forbindelse med flytning, familieforøgelse eller bare ved at tiden går og boligen ældes. For nogen kan både store og små projekter synes overskuelige og nemme at gå til, mens andre kan have svært ved at få overblik over selv de helt små projekter. Uanset om du hører til den først- eller sidstnævnte gruppe, er det en god ide at få dannet et overblik over, hvad et kommende projekt kræver af ressourcer, før du sætter projektet i gang.

Fodboldsæsonen står for døren1.8.2019 13:49:17 CESTPressemeddelelse

Den danske superliga er startet, og i resten af verden begynder fodbolden også lige så stille at blive sparket i gang. Den kommende sæson kan blive mere spændende end nogensinde før. I England er der seks titelkandidater, i Italien opruster klubberne som sjældent set, og i Spanien skal de to Madrid-klubber forsøge at vippe F.C. Barcelona af pinden. I dette skriv kan du læse mere om, hvad du som seer kan forvente dig af den kommende fodboldsæson i de europæiske topklubber.

Bilkøb: derfor er det vigtigt, at du tjekker nummerpladen, inden du underskriver slutsedlen29.7.2019 15:07:47 CESTPressemeddelelse

Står du og skal købe en ny bil? Hvis du gør, har du sikkert også overvejet, om du skal købe en ny eller brugt bil. Nye biler er ofte dyre, og en langt dårligere investering, fordi tabet af værdi er så stort. Derfor kan der være mange økonomiske fordele ved at købe en god og vedligeholdt brugt bil. Hvis du overvejer, at bilen skal være brugt, bør du vide, at denne type køb kommer med nogle risici. Dette er nogle risici, der især er understreget, hvis du køber bilen af en privat sælger. Du kan nemlig blive godt og grundigt snydt, hvis du ikke forbereder dig på handlen og har en idé om bilen, du vil købe.