Flere danskere sparer penge på elbil-ferie

Moderne elbiler kører over 400 kilometer på en opladning, og forskellige netværk af hurtigladere gør det muligt at lade i hele Europa. Derfor får flere og flere danskere mod på at køre på familieferie i deres elbil og sparer derved både penge og CO2, skriver Bilbasen.

I dag kan moderne elbiler køre over 400 kilometer på en opladning, og forskellige netværk af hurtigladere gør det muligt at lade i hele Europa. Derfor får flere og flere danskere mod på at køre på familieferie i deres elbil. Vi mødte Signe Nyrop og hendes mand samt deres fire børn ved en ladestation i Sydfrankrig. -Vi havde egentlig bestemt os for ikke at tage på sommerferie i år for at spare penge. Men vejrudsigten ville det anderledes, og vi besluttede at tage en bilferie til Sydfrankrig i vores Tesla. Vi har aldrig været på bilferie før, men fordi det er gratis at lade på Teslas ladestationer, var det en oplagt mulighed at prøve det af," fortæller hun.

Perfekt til børnefamilier

Signe Nyrop og hendes mand indrømmer, at det tager længere tid at køre på ferie i en elbil på grund af de indlagte ladepauser. Typisk kører man tre timer, hvorefter man holder ladepause i en halv time. Ruten planlægges via bilens GPS, så de var aldrig nervøse for at løbe tør for strøm. Faktisk mener de, at pauserne passer perfekt til børnefamilier: -Børnene får mulighed for at løbe lidt energi af undervejs, og det tager afgjort toppen af den værste utålmodighed, fortæller Signe.

Trafikken på laderne vokser i ferien

Hos Tesla genkender Supercharger ansvarlige Jelle Vastert mønsteret: -Totalt set har vi 173 Supercharging-stationer i Europa med tilsammen omkring 1000 ladere. Vi kan se, at trafikken på vores stationer vokser med over 50 % i feriemånederne. Men endnu vigtigere kan vi se, at mange Tesla-ejere kører på ferie i deres bil. Eksempelvis kommer 70 % af brugerne af vores franske ladestationer fra udlandet, mens tallet i Tyskland er 50 %."

Hjemme igen

Signe Nyrop og familien er nu hjemme igen. For hende er CO2-besparelsen en ekstra bonus. "Vi har kørt omkring 4500 kilometer på vores ferie. En ny gennemsnitsbil udleder i Danmark 123 g CO2 per kilometer. Elbiler har ingen udstødning og Teslas ladestationer benytter grøn strøm, så vi har sparet klimaet for lidt over et halvt ton CO2 i forhold til, hvis vi havde kørt i en almindelig familiebil," har hun regnet ud.

Slutter før det begynder

Netop de store CO2-besparelser er årsagen til, at man på europæisk plan arbejder målrettet for at stimulere salget af elbiler. På grund af afgiftsfordelene er Danmark og Norge her langt foran. Og resten af Europa kigger til Danmark og danske virksomheder for at lære, hvordan man mest effektivt håndterer omstillingen til elbiler i stor skala. Men det potentielle el-eventyr slutter måske før det for alvor begynder. Regeringen vil nemlig afskaffe elbilfordelene fra nytår.

Billedtekst:

Dansk Tesla hurtiglader i Sydfrankrig

Signe Nyrop lader bilen med Ludmilla, 11, Asta, 7, og tvillingerne Mathilde og Sofie på 3.

Kilde Bilbasen