Flere danskere slukker tørsten uden procenter

Når tørsten skal slukkes med en kold øl, et glas rødvin til maden eller måske en læskende bitter gin og tonic, så vælger flere og flere en alkoholfri udgave. Det viser de seneste salgstal fra onlinesupermarkedet nemlig.com samt nøgletal fra flere danske bryggerier.
Salget af alkoholfrie øl er i særlig grad steget markant de seneste år, og i første halvår af 2021 er salget på nemlig.com steget med over 70%. På to år er salget i årets første halvår steget med over 300%. Hos nemlig.com ser man tydeligt at andelen af alkoholfri øl vokser fra år til år – og i dag er det mere end hver 10. øl, der sælges på nemlig.com, som er alkoholfri.
Hos Royal Unibrew er det også tydeligt, at salget af alkoholfrie varianter er steget markant.19% af danskerne køber nu øl uden alkohol, og det er en stigning på 53% siden sidste år[1].
Væksten er i høj grad drevet af nethandlen – her er andelen af alkoholfri øl tre gange højere end i butikkerne.
Samme positive udvikling ses også hos bryggeriet Mikkeller, hvor over en femtedel af omsætningen skal findes i alkoholfrie varianter. Salget af alkoholfri øl fra Mikkeller er i Danmark steget med 500% siden 2019, hvilket gør Danmark til et af de lande, hvor Mikkeller sælger flest alkoholfrie øl.
Forbrugere vælger alkoholfri spiritus med omtanke
Det er dog ikke kun øl, der nydes uden procenter i stor stil.
Hos ISH Spirits, der siden 2018 har produceret bl.a. GinISH, RumISH og andre alkoholfrie spiritustyper, giver de alkoholfrie produkter forbrugere mulighed for at være mere bevidste om deres forbrug.
”Vi bliver mere ‘mindful’ omkring, hvad vi indtager, hvilket inspirerer mange til at skære lidt ned for alkoholen. For os handler det ikke om ikke at drikke alkohol, det handler ganske enkelt om at gøre det nemt at skrue op og ned, så der ikke altid skal være alkohol i glasset for, at vi kan skåle sammen,” siger Morten Sørensen, der er grundlægger af ISH Spirits.
Allerede i første kvartal af 2021 havde ISH femdoblet omsætning sammenlignet med sidste år, og salget på nettet står for cirka en tredjedel af virksomhedens omsætning.
Alkoholfri øl, vin og spiritus har fundet en plads som et godt alternativ til vand og sodavand hos forbrugerne, og forventer, at kategorien vil vokse yderligere på nemlig.com:
“Bryggerierne er blevet dygtigere til at binde smagen sammen uden alkohol, og producenterne af alkoholfri alternativer til spiritus har i flere år haft gang i spændende varianter, der gør det mere eksotisk at vælge alkohol fra. Det tiltaler alle aldersgrupper og typer af forbrugere, og derfor er vores sortiment af alkoholfri øl, vin og spiritus også blandt det største i Danmark”, siger Carsten Pedersen, der er sommelier og kategorichef i nemlig.com.
[1]I flg spørgeundersøgelse foretaget af Kauza MAT, Maj 2021, 5000 husstande, 18-70 år for Royal Unibrew
Nøgleord
Kontakter
Emil RyttergaardPresseansvarligPR / Kommunikation
Tlf:5171 8793ery@nemlig.comBilleder




Information om Nemlig.com
nemlig.com er Danmarks største onlinesupermarked, der hver dag leverer dagligvarer og måltidskasser direkte til døren for tusindvis af danskere. Mere end 4 ud af 5 husstande kan i dag modtage dagligvarer og måltidskasser fra nemlig.com.
Med over 9.000 unikke varenumre og et stort sortiment af økologi tilbyder nemlig.com et bredt udvalg af dagligvarer til hverdagen, og med over 25 unikke gård- og specialbutikker er det også muligt at finde delikatesser fra bl.a. Slagter Lund, Lagkaghuset, A.C. Perch’s Thehandel og mange flere på nemlig.com.
På nemlig.com finder du også dagligvarer til den helt rigtige pris.Hver uge prismatcher nemlig.com mere end 1800 varer mod Rema 1000. Det er med til at gøre nemlig.com til Danmarks billigste onlinesupermarked, og nemlig.com har vundet førstepladsen i to pristjek blandt landets onlinesupermarkeder foretaget af henholdsvis Politiken og BT i foråret 2021.
----
Intervare A/S har mere end 20 års erfaring med levering af dagligvarer til visiterede borgere. Vi samarbejder pt. med mere end 40 kommuner landet over og servicerer ca. 8.000 borgere hver uge. Intervare A/S er moderselskab til nemlig.com.
Følg pressemeddelelser fra Nemlig.com
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nemlig.com
Nemlig.com og 3F Transport tegner overenskomst på transportområdet6.2.2023 12:30:00 CET | Pressemeddelelse
Nemlig.com og 3F Transport har indgået en overenskomst for de chauffører, der nu skal ansættes i nemlig.coms nye transportafdeling. Aftalen glæder begge parter og sikrer tryghed om chaufførernes løn, pension og arbejdstid.
Nemlig.com og 3F Transport indkalder til pressemøde med stor nyhed6.2.2023 07:30:00 CET | Presseinvitation
I dag kl. 12.30 afholder nemlig.com og 3F Transport pressemøde. Pressemødet finder sted hos nemlig.com på Banemarksvej 58, 2605 Brøndby.
Nemlig leverer næststørste omsætning nogensinde28.12.2022 11:45:27 CET | Pressemeddelelse
Over de sidste fem regnskabsår er Nemlig i gennemsnit vækstet 21%. Investeringerne i et helt nyt varehus i Århus og en stærk prisstrategi skal sørge for, at fortsat flere kunder får glæde af at handle dagligvarer på nettet.
Nemlig.com har stor succes med Prismatch18.11.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
En ny opgørelse fra onlinesupermarkedet nemlig.com viser, at Prismatch har været en stor succes – tiltaget har skabt en tocifret vækst i salget af de prismatchede dagligvarer. Samtidig er der en stigning i andelen af varer, der bliver solgt på tilbud hos nemlig.com.
Nemlig.com og Junkfood deler mad ud til gadens folk27.9.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Onlinesupermarkedet nemlig.com og Junkfood er gået sammen om at sætte fokus på måltider til gadens folk - og hvordan man sikrer en optimal udnyttelse af de overskudsvarer, der kan benyttes til godgørende formål.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum