Flere danskere samler deres klatpensioner

Det er sund fornuft kun at spare op til pension ét sted. Det er flere danskere blevet opmærksomme på, ifølge pensionsselskabet Sampension.
Flere danskere er opmærksom på gevinsten ved at samle pensionsopsparinger et sted og derved spare omkostninger. Foto: Sampension

I 2018 flyttede danskerne flere end 162.000 pensionsordninger fra et pensionsselskab til et andet. Det antal er næsten en fordobling i forhold til 2008, viser tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension. Dertil kommer overførsler af depoter fra banker til pensionsselskaber.

”Det er positivt, at flere danskere er opmærksomme på at få deres opsparinger samlet et sted. Det er både billigere og samtidig lettere at have overblik over sin opsparing, når alt er samlet et sted fremfor at have mindre portioner i to eller flere pensionsselskaber,” siger Ole B. Tønnesen, der er kundedirektør i Sampension.

Tendensen bekræftes af Sampensions seneste opgørelse. Den viser, at der i 1. kvartal 2019 er overført pensionsopsparinger for næsten 700 mio. kr. fra andre pensionsselskaber eller banker til Sampension. Det er det højeste beløb for et kvartal, og fortsætter den udvikling vil 2019 blive et rekordår. I hele 2018 tog Sampension imod indskud og overførsler for godt 1,5 mia. kr.

Undgår unødige omkostninger

Sampension gør løbende kunderne opmærksom på muligheden for at samle pensionsopsparingerne. Betaler en kunde for eksempel 1 pct. i omkostninger årligt pr. depot, så kan det hurtigt blive til mange penge, man går glip af, hvis man betaler omkostninger til flere pensionsselskaber.

”Danske pensionsopspare er ofte ikke klar over, at de har opsparinger flere steder. Vi opfordrer derfor løbende vores kunder til at tjekke det, fordi de jo betaler omkostninger for hver opsparing. Det er især væsentligt, hvis opsparingerne står i et pensionsselskab med høje omkostninger. Det er vigtigt for os, at vi også på denne måde hjælper kunderne til at opnå den bedst mulige opsparing til pension, fordi det gør kundernes pension mere værd,” siger Ole B. Tønnesen.

Alle danskere kan logge ind på hjemmesiden pensionsinfo.dk og se detaljer om deres pensionsopsparinger og ATP, herunder om de har opsparinger i flere pensionsselskaber.

Kundedirektør Ole B. Tønnesen. Telefon 5130 1460.