Flere danskere ønsker dyrere cigaretter

To ud af tre danskere synes, at en pakke cigaretter skal koste 60 kroner. Og mere end halvdelen vil have prisen helt op på 90 kr. Det viser nye tal fra undersøgelsen ’Danskernes holdning til tobak’ fra Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og TrygFonden.

Hvad synes du om at hæve prisen på en pakke cigaretter til 60 kroner for at undgå, at børn og unge begynder at ryge? Det spørgsmål har Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og TrygFonden i 2018 stillet til over 5000 danskere. Langt de fleste - 67 pct. - synes godt om forslaget. Det er en stigning på 5 pct. fra 2017, hvor 64 pct. bakkede op om dyrere tobak. Kun 15 pct. er imod en prisstigning på cigaretter.

- Flere og flere danskere har fået øjnene op for, at der skal kontante midler i brug, hvis børn og unge ikke skal ryge. Derfor glæder jeg mig over, at opbakningen til dyrere cigaretter stiger i befolkningen, siger Morten Ørsted-Rasmussen, Forebyggelseschef i Hjerteforeningen.

Over halvdelen af befolkningen – 56 pct. – er endda villige til at hæve prisen for en pakke cigaretter til 90 kroner.

Hver tredje ryger vil have prisen på tobak op
Ikke overraskende er opbakningen til højere priser på tobak mindre blandt dem, der selv ryger. Men også her er der sket en ændring. For 30 pct. af dagligrygerne synes, at prisen på en pakke cigaretter godt kan stige med en tyver. I 2017 syntes kun 22 pct. af dagligrygerne, at det var en god idé at betale 50 pct. mere for tobakken.

- Der er nok ikke mange produkter, hvor et flertal ligefrem efterspørger en prisstigning. Men mange kan jo godt se, at højere pris på cigaretter sker af omsorg for vores børn og unge. Derfor oplever vi en øget opbakning - også blandt dem, der selv ryger, forklarer Jette Jul Bruun, programchef i TrygFonden.

Unge ønsker også højere pris
Dyrere cigaretter er – isoleret set - det mest effektive middel til at forhindre børn og unge i at begynde at ryge. Det viser gode erfaringer fra lande som Norge, Australien og Storbritannien, der allerede har gjort tobakken markant dyrere.

- Vi ved, at især den unge målgruppe bliver påvirket af prisen på cigaretter. Så når vi ønsker dyrere tobak, er det for at undgå, at børn og unge begynder, siger Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.

Og det er unge helt med på. En undersøgelse fra 2018 viser, at 72 pct. af de 14-19-årige ønsker dyrere tobak.

Højere pris kan dog ikke alene sikre, at børn og unge ikke begynder at ryge. Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og TrygFonden anbefaler derfor, at initiativer som højere pris på tobak, tobak under disken, neutrale tobakspakker og flere røgfri miljøer samles i en forpligtende national plan mod tobak.

Hjerteforeningen:
Morten Ørsted-Rasmussen, Forebyggelseschef, mobil: 31 10 41 10

Trygfonden:
Jette Jul Bruun, programchef, mobil: 53 55 05 77

Kræftens Bekæmpelse:
Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef, mobil: 51 33 24 94

Om Undersøgelsen

Spørgsmål:

Hvor godt eller dårligt synes du om følgende forslag til at undgå rygning blandt børn og unge?: Hæve prisen på cigaretter, så en pakke med 20 stk. koster 60 kroner.

• 67 pct.: Godt eller meget godt
  • 13 pct.: Hverken godt eller dårligt
  • 15 pct.: Dårligt eller meget dårligt
  • 5 pct.: Ved ikke

Spørgsmål:

Hvor godt eller dårligt synes du om følgende forslag til at undgå rygning blandt børn og unge?: Hæve prisen på cigaretter, så en pakke med 20 stk. koster 90 kroner.

• 56 pct.: Godt eller meget godt
  • 15 pct.: Hverken godt eller dårligt
  • 24 pct.: Dårligt eller meget dårligt
  • 5 pct.: Ved ikke

Holdning blandt dem, der ryger

• Blandt dem, der selv ryger dagligt, synes 30 pct. godt eller meget godt om forslaget (22 pct. i 2017)
  • Blandt de, der ryger dagligt eller lejlighedsvist, synes 36 pct. godt eller meget godt om forslaget (30 pct. i 2017)

Kilde: ’Danskernes holdning til tobak 2018’. Kantar Gallup for Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden og Hjerteforeningen.

Unges holdning til dyrere cigaretter

• 72 pct. af de 14-19-årige synes, at cigaretter skal være dyrere

Kilde: Røgfri Fremtids Ungeundersøgelse 2018, Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden.

Om Røgfri Fremtid

I 2017 lancerede Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden initiativet Røgfri Fremtid, et partnerskab og en bevægelse, der arbejder for at ingen børn og unge ryger i 2030. Omkring 150 organisationer er nu en del af partnerskabet. Herunder Hjerteforeningen.

Læs mere på www.røgfrifremtid.dk eller på Facebook, www.facebook.com/RoegfriFremtid