Flere danskere forsøger nu at sælge ejerlejligheden

Puljen af ejerlejligheder til salg på det danske boligmarked er blevet større, og alene henover den seneste måned er antallet af nye salgsemner øget med 17 procent, viser tal fra Boligsiden.dk. Konkurrencen mellem sælgerne er dermed blevet skærpet markant.

Overvejer du at sælge ejerlejligheden, eller hører du til blandt dem, der allerede er på markedet, skal du væbne dig med tålmodighed. Meget tyder på, at det bliver sværere at finde en køber på et marked, der ellers har været præget af lynsalg, specielt i Hovedstaden.

Nye tal fra Boligsiden.dk viser, at udbuddet af ejerlejligheder til salg henover den seneste måned er øget med knap syv procent, og sammenligner man med niveauet for præcis et år siden, er der tale om en vækst på 12 procent. Samtidig viser tallene en markant stigning i antallet af nyudbudte ejerlejligheder, der er kommet på markedet inden for den seneste måned. Særligt i København er antallet af nye sælgere eksploderet.

”I løbet af maj måned er antallet af nye ejerlejligheder på markedet steget 25,6 procent i Region Hovedstaden. Det svarer til, at der nu er flere end 1.300 nye, der forsøger at komme af med boligen. Vi ser normalt en stigning på den her tid af året, men slet ikke i den her størrelsesorden,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Markedet skifter til købers favør
Der er flere årsager til, at udbuddet stiger. For det første er prisniveauet særdeles højt i København og Aarhus, hvor størstedelen af ejerlejlighederne er beliggende, hvilket lokker potentielle sælgerne ud på markedet. Dernæst er køberskaren blevet mindre, da kreditopstramninger gjort det sværere at optage boliglån. Sidst men ikke mindst er priserne steget voldsomt over en længere periode, og det kan skabe usikkerhed omkring den fremtidige udvikling.

”Når priserne er steget i det tempo, som vi har set de seneste år, får det folk til frygte, at priskurven før eller siden vil knække. En ikke ubegrundet frygt, når vi ser på salget, der ligger under niveau i forhold til sidste år,” siger Birgit Daetz.

Det voksende udbud får konsekvenser for sælgerne, der vil opleve en tiltagende konkurrence på markedet, som kan resultere i længere salgstider. Og derfor bliver prisen en mere vægtig faktor.

”Vi befinder os lige nu på et udviklingspunkt, der kan blive skelsættende for både købere og sælgere af ejerlejligheder, fordi alt peger i retning af, at vi vil se et skifte fra sælgers marked til købers marked i landets største byer. Det betyder, at man som boligsælger bliver nødt til forholde sig mere realistisk til prisniveauet, hvis man har ambitioner om at vinde købernes gunst,” siger Birgit Daetz.

Udbud juni 2018

Antal udbudt

Ændring ift. sidste måned

Ændring seneste år

Hovedstaden

Midtjylland

Nordjylland

-0,1 %

Sjælland

Syddanmark

-1,8 %

-2,0 %

Nyudbudte ejerlejligheder (sat til salg i løbet af den seneste måned)

Antal udbudt

Ændring ift. sidste måned

Ændring seneste år

Hovedstaden

Midtjylland

Nordjylland

Sjælland

Syddanmark

(Opgørelsen dækker over det aktuelle udbud pr. 1. juni 2018. Kilde: Boligsiden.dk)

Øvrige nøgletal:

• Udbuddet af villaer/rækkehuse er steget 4,2 procent henover den seneste måned, men sammenlignet med 1. juni 2017 er der nu 2,2 pct. færre huse til salg på landsplan. Kun i Region Hovedstaden er udbuddet steget i perioden.
  • Der er kommet 21,7 pct. flere nye huse på markedet ift. for en måned siden. I Region Midtjylland, hvor der er kommet flest nye salgsemner til, lyder stigningen på 31,8 pct. Der er næstflest i Region Nordjylland, hvor væksten lyder på 30,7 pct.
  • På markedet for sommerhuse ligger udbuddet på niveau ift. samme tidspunkt sidste år, idet der blot ses en stigning på 0,4 pct. Antallet af nye til salg er dog eksploderet med 24,3 pct. på et år og 17,1 pct. ift. for blot en måned siden.

Kontaktperson:

Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk.
Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.