Flere danskere får erstatning for visse kritiske sygdomme

Et stigende antal danskere modtager erstatning, når de bliver ramt af en kritisk sygdom som eksempelvis kræft. Siden 2011 er antallet steget med næsten 20 pct. Pensionsselskaberne udbetaler i snit 120.000 kr., når diagnosen er stillet. Det kan gøre en stor forskel i en meget svær tid.

Foto: Sampension
Flere og flere danskere får erstatning for kritisk sygdom. Mange bruger det skattefrie beløb til at være tæt på familien i en meget svær tid. Foto: Sampension

Danskerne bruger forsikring ved visse kritiske sygdomme som aldrig før. I 2017 fik ca. 14.000 danskere udbetaling fra forsikringen, fordi de havde fået en kritisk sygdom. Det er næsten 20 pct. flere end i 2011. Pensionsselskaberne udbetaler et skattefrit engangsbeløb – i gennemsnit 120.000 kr. Det fremgår af tal fra Videncenter for Helbred & Forsikring.

”Flere end to mio. danskere har i dag en forsikring for kritisk sygdom, og vi kan se, at flere og flere har fået behov for den i de senere år. Alene i 2017 har Sampension udbetalt erstatning for kritisk sygdom til 900 kunder,” siger kundechef John Hjort fra Sampension, og fortsætter:

”Det er en vigtig forsikring, fordi familiens liv og fundament bliver rystet, hvis du bliver alvorligt syg. Med en forsikring for kritisk sygdom, som dækker en lang række alvorlige sygdomme, får du et skattefrit beløb udbetalt, som du kan bruge, præcis som du vil. Eksempelvis til at forsøde dit og familiens liv i en svær tid.”

Langt flere overlever en kritisk sygdom

Bag stigningen gemmer sig også en positiv historie, påpeger Pia Larsen, der er sundheds- og skadechef i Sampension.

”Siden forsikringsordningerne ved visse kritiske sygdomme for alvor vandt udbredelse herhjemme omkring årtusindskiftet, er sundhedsvæsenet blevet bedre til at opdage sygdommene tidligere, og behandlingsformerne er blevet mere effektive. Det betyder, at langt flere i dag overlever en kritisk sygdom, og at de kan opretholde en god livskvalitet og dermed også får større glæde af den økonomiske erstatning, som de modtager,” siger Pia Larsen.

Kræft fylder meget

Kræft er den helt dominerende årsag til erstatningerne – især hos kvinder hvor 70 pct. af erstatningerne skyldes kræft, hos mænd er tallet 44 pct. Men også hjertekarsygdomme fylder i statistikken, selvom eksempelvis blodpropper i hjertet hos mænd er faldet fra 20 pct. i 2001 til under 9 pct. i 2017.

”Netop inden for hjertekarsygdomme har vi fået forbedrede behandlingsmetoder. Eksempelvis kan man i mange tilfælde stente, det vil sige, at man foretager ballonudvidelser i forkalkede årer, hvilket betyder, at patienterne får det langt bedre end før operationen,” forklarer Pia Larsen.

Fakta om forsikring ved visse kritiske sygdomme

• Mindst 66 pct. af danskere mellem 30 og 59 år har en forsikring for visse kritiske sygdomme
  • Ca. 10 pct. har mere end en police
  • 52,3 pct. er mænd. 47,7 pct. er kvinder
  • I 2017 blev der foretaget 14.000 udbetalinger. Det er knap 20 pct. flere end i 2011
  • Siden 2001 har op imod 200.000 danskere fået erstatning for kritisk sygdom
  • I alt løber erstatningerne op i næsten 20 mia. kr.

Pia Larsen, sundheds- og skadechef hos Sampension, på telefon 77 33 19 82.

Foto: Sampension

Sampension og Solstra sælger kontorejendomme på 62.000 m2 til DIP/JØP3.1.2019 08:07Pressemeddelelse