Flere byggeopgaver på Femern Bælt i udsigt

Byggevirksomhederne har gode muligheder for at byde på nye opgaver i forbindelse med den kommende Femern Bælt forbindelse. Det vurderer Dansk Byggeri, efter at der er bevilget ekstra 430 millioner kroner til fremrykkede anlægsaktiviteter, som skal udbydes i mindre entrepriser.

På Lolland-Falster venter bygge- og anlægsbranchen stadig på, at de tyske myndigheder giver grønt lys til den egentlige start på Femern Bælt forbindelsen. Men på den danske side er der gang i aktiviteterne.

Der er allerede investeret mere end én milliard kroner i fremrykkede aktiviteter især på Lolland. Det har givet mange gode opgaver i ordrebøgerne hos de lokale bygge- og anlægsvirksomheder. Og der er mere på vej.

- Meldingen om, at der er bevilget 430 millioner kroner til nye fremrykkede anlægsaktiviteter, har fået armene op hos Dansk Byggeri Lolland-Falster. Og armene kom endnu en tak i vejret, da det blev klart, at Femern A/S udbyder de nye aktiviteter i mindre entrepriser. Det betyder, at de mindre lokale virksomheder også kan byde på opgaverne, og det vil smitte af på den lokale beskæftigelse, siger Steen Koch Rasmussen, formand for Dansk Byggeri Lolland-Falster.

Kompetencer i de mindre lokale virksomheder

Når virksomhederne har opgaver i ordrebøgerne, kan effekten ses både på antallet af arbejdspladser og lærlinge. Så den seneste udmelding gavner hele lokalsamfundet.

- Det er vigtigt, at de store entreprenørkonsortier får øje på, at de lokale virksomheder har de kompetencer, der er nødvendige, når de skal i gang om et par år. Kun på den måde kan vi få den fulde gevinst af dette store byggeprojekt, siger formand for Dansk Byggeri Lolland-Falster Steen Koch Rasmussen.

Formand for Dansk Byggeri Lolland-Falster Steen Koch Rasmussen, telefon 93 39 48 14, steenkochrasmussen@gmail.com
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Lolland-Falster Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40, nth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk