Krøll Cranes A/S

Flat Top kran minimere omkostninger betragteligt ved højhusbyggeri

Højhusbyggeri er bekosteligt, men med en Krøll Flat Top tårnkran kan der spares flere hundredetusinde kroner på et gennemsnitligt byggeri. Producenten bag, Krøll Cranes, forventer sig en stor fremtid for de nye kranprodukter.
Højhusbyggeri er en kompleks opgave, der i alle processer kræver specialkompetencer. For eksempel inden for projekteringen af kranløsning til at løfte de mange tunge elementer i op over 100 meters højde. Foto: PR.

Højhusbyggeri er en kompleks opgave, der i alle processer kræver specialkompetencer. For eksempel inden for projekteringen af kranløsning til at løfte de mange tunge elementer i op over 100 meters højde. Hidtil har der været begrænsninger grundet byggekranernes krav til forankring til bygningen, der har fordyret og besværliggjort byggeprocesser med højhuse i tætbebyggede områder. Men det har producenten Krøll Cranes nu lavet om på.

Det er jo ofte sådan, at højhusbyggerier foregår steder, hvor der er mange andre huse og bygninger, og hvor pladsen er trang. Derfor har det tidligere været en stor udfordring for vores kunder at få enderne til at nå sammen logistisk, når et højhus skulle bygges, forklarer Henrik Brønsholm Nielsen, der er CEO hos Krøll Cranes.

Men med introduktion af vores Flat Top kraner, har vi formået at løse en række af de udfordringer, der tidligere har været forbundet med højhusbyggeri. Krøll kraner har altid kunnet opstilles med stor fritstående højde. Dette giver entreprenører den fordel ikke at skulle forankre tårnkranen til bygningen, hvilket giver en væsentlig besparelse samt mere sikker løsning. Yderligere giver det også en mere fleksibel og optimal placering af flere kraner i forhold til hinanden, hvorved kollisionsrisikoen fjernes, fortsætter han og estimerer besparelsen til flere hundredetusinde kroner ved et gennemsnitligt højhusbyggeri.

Ydermere sparer entreprenøren også en del montagetimer med Flat Top kranen, fordi de enkelte kranelementer kan monteres i luften, efterhånden som de skal bruges. De traditionelle high top kraner derimod kan ikke samles helt på denne måde, og det besværliggør processen, mens det også stiller store krav til pladsen ved byggeriet, hvis kranen er nødt til at blive samlet på jorden inden opstilling.

Nordbro bygget med ny kran

Problemstillingen med overlap af udlæggere og lille byggeplads var helt præsent ved byggeriet af Nordbro (tidligere Uptown), der er et højhus med studieboliger i det københavnske Nordvestkvarter.

Midt i et tætbebygget kvarter på ydre Nørrebro var der en naturlig problemstilling med pladsen, og der passede Flat Top kraner perfekt. Generelt har produktlanceringen skabt stor interesse ved flere byggeprojekter, og det er vores klare forventning, at vores Flat Top kommer til at tage solide markedsandele, fordi vores kunder har mulighed for at spare en del penge, der kan komme bundlinjen til gode, siger Henrik Brønsholm Nielsen.

Ved Nordbro-projektet er der brugt en K430F der har en maksimal rækkevidde på 75 meter og spidsbelastning på 3,6 ton. Der findes i alt syv modeller Flat Top kraner med forskellige kapaciteter, og hvis en byggevirksomhed har særlige krav til en kran, leverer Krøll Cranes også specialløsninger.

Billeder

Download
Ifølge Henrik Brønsholm Nielsen, CEO hos Krøll Cranes, sparer bygherrer flere hundrede tusinde kroner per højhus ved at benytte en Flat Top kran sammenlignet med en gammeldags topkran. Foto: PR.
Download
Problemstillingen med overlæg og lille plads var helt præsent ved byggeriet af Nordbro (tidligere Uptown), der er et højhus med studieboliger i det københavnske Nordvestkvarter. Flat Top kranen (th.) ses med den karakteristiske flade top. Foto: PR.

Information om Krøll Cranes A/S

Krøll Cranes A/S
Nordkranvej 2
3540 Lynge