FL18: Der mangler 3,3 mia. kr. til velfærd

Regeringens finanslovsforslag lægger op til en vækst i den offentlige sektors forbrug på kun 0,5 pct. i 2018, selv om flere børn, ældre, stigende medicinpriser, ny teknologi mv. kræver et offentligt forbrug på 1,1 pct. frem mod 2025. Derfor mangler der alene næste år 3,3 mia. kr. til velfærd, viser FTF's beregninger.

I 2025 er vi seks mio. mennesker i Danmark, hvoraf et stigende antal ældre og børn sætter den offentlige velfærd og service under pres – både på landets hospitaler samt i daginstitutioner.

Derfor er regeringens finanslovsudspil dårligt nyt for børn, ældre og patienter, mener hovedorganisationen FTF.

En offentlig forbrugsvækst på kun 0,5 procent i 2018, som regeringen planlægger med, er reelt minusvækst set ift. demografien: Alene det demografiske træk – det at der bliver flere ældre og børn – kræver ifølge regeringens egen 2025-plan en vækst på 0,7 procent årligt.

Det betyder, at alene for at dække de stigende opgaver på grund flere ældre og børn, er der brug for 1,1 mia. kr. mere til velfærd alene i 2018, og så er der ikke engang sat penge af til dyrere medicin, ny teknologi mv., som borgerne også har en naturlig forventning om at få.

Hvis velfærden skal følge med de markant flere ældre og børn OG holde trit med samfundsudviklingen, nye produkter, services og teknologi mv., skal det offentlige forbrug vokse med 1,1 procent hvert år frem til 2025. Det svarer til 3,3 mia. kr. mere i 2018 i forhold til det, som regeringen har afsat i sit finanslovsudspil.

DF må holde sine løfter
Formand for FTF, Bente Sorgenfrey, håber nu, at Dansk Folkeparti i det mindste står fast på sit løfte om mindst 0,8 procent offentligt forbrug.

”Regeringen har afsat kun 0,5 procent næste år, selv om opgaverne vokser. Det hænger ikke sammen. Reelt vil der mangle 3,3 mia. kr. til velfærden allerede næste år. Det kommer til at ramme kernevelfærden til borgerne og samtidig de ansatte, der allerede løber så stærkt, at mange risikerer at få stress".

”Regeringen udspil skaber større ulighed og forringer velfærden - for at bruge pengene på skattelettelser. Det er ude af trit med befolkningen, der hellere vil have velfærd end skattelettelser. Nu får vi dårligere skoler, dårligere uddannelser, færre pædagoger og sygeplejersker. Vil vi virkelig betale den pris for skattelettelser?” spørger FTF's formand.

Sundhedsvæsenet under hårdt pres
Finansloven for 2018 kan "trumfe" økonomiaftalen mellem regeringen og regionerne, så det årlige 2 procents produktivitetskrav skrottes i 2018. Det har Danske Regioner opfordret regeringen til, men i finanslovsforslaget fortsætter produktivitetskravet i 2018 og årene frem.

”Det vil i sidste ene rammer patienterne, hvis Folketingets partier ikke afskaffer kravet om at effektivisere to procent hvert år, der nu har kørt mange år i træk. Grænsen er nået,” siger Bente Sorgenfrey.

Kontakt: Bente Sorgenfrey, tlf. 40 45 26 45.

Kontakt: Bente Sorgenfrey, tlf. 40 45 26 45.
Økonomer i FTF: Mette Langager (40458846 / mela@ftf.dk) Lisbeth Baastrup (27128804 / liba@ftf.dk)

Demografisk udvikling 2018-2025: Regeringen skriver selv i sin 2025-plan:
”I de kommende år vil der blive flere ældre og et større pres på udgifterne til sundhed. Det afspejler, at den demografiske udvikling fortsat vil lægge pres på dele af den offentlige sektor. Væksten i det demografiske træk skønnes til 0,7 pct. om året i 2018-2025.3”

KILDE: side 47 i regeringens 2025-plan: https://www.fm.dk/publikationer/2017/vaekst-og-velstand-2025