Fjordens overskydende biomasse bliver til protein

Virksomheden Blå Biomasse A/S producerer muslingemel til dyrefoder – samtidig med at de renser Limfjorden for næringsstoffer og fosfor. Med finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond sætter de turbo på at udvikle bioøkonomien omkring den biomasse, man får fra havet.

Når virksomheden Blå Biomasse høster blåmuslinger i Limfjorden, kan de kun afsætte de største af muslingerne på fiskeauktionen. De små muslinger kan ikke sælges til middagsbordene. Men Blå Biomasse har fundet en måde at bruge hele muslingehøsten på. I stedet for at destruere de små muslinger, bruger de restproduktet til at producere muslingemel, der kan bruges som protein til dyrefoder.

Hedeselskabet, der står bag virksomheden, startede egentlig forsøg med muslingeopdræt, fordi det hjælper med at rense fjordene for næringsstoffer og fosfor. Muslingerne er en naturlig måde at reducere overskuddet af næringsstoffer på. Men med flere års udviklingsprojekter i ryggen har de kastet sig ud i at udvikle bioøkonomien omkring havets biomasse også.

”Vores ambition er at bidrage til at udvikle bioøkonomien omkring biomasse fra havet. Det giver kun god mening at udnytte hele høsten af muslinger. I stedet for måske at brænde spildproduktet af til elektricitet og varme, kan vi ligeså godt opgradere det som et højværdiprodukt. Nemlig protein til foder,” siger Klaus Astrup Nielsen, der er bestyrelsesformand for Blå Biomasse.

Stort potentiale i at udvikle bioøkonomi

På grund af det høje næringsstofindhold i Limfjorden har fjorden gode vilkår for blåmuslinger. Med finansiering fra Danmarks Grønne Investeringsfond vil Blå Biomasse udbygge deres anlæg i Limfjorden, så de kan skalere udviklingen inden for bioøkonomi.

”Der er et stort potentiale i at udnytte den biomasse, vi i Danmark kan få fra havet og fjordene. Blå Biomasse er en rigtig interessant virksomhed for os at samarbejde med, fordi de er i gang med at udvikle højværdiprodukter fra et marint restprodukt. Vi vil rigtigt gerne hjælpe med at sikre, at de kan fortsætte deres udviklingsarbejde inden for netop dette felt,” siger Mette Skøt, udviklingsdirektør hos Danmarks Grønne Investeringsfond.

I 2019 forventer Blå Biomasse en produktion på op til 10.000 tons muslinger. Det næste udviklingsprojekt, virksomheden står overfor, er at finde en måde til bedre at udnytte muslingernes skaller på, så de kan lukke loopet helt i denne cirkulære forretningsmodel. Anvendelsen af det proteinrige muslingemel i dyrefoder, er et rigtig godt supplement til den eksisterende proteinkilde, som primært kommer fra industrifisk.

”Vi kommer til at stå over for en proteinmangel, og derfor skal der findes alternative proteinkilder. I Danmark har vi en unik position, fordi vi kan udvinde protein mange steder fra, både fra vores landbrugsaffald og fra havet. Vi tror på, at vi i fremtiden vil udnytte havets biologiske ressourcer til mere end konsumprodukter,” siger Mette Skøt.

Om Blå Biomasse A/S

Virksomheden blev etableret i 2016 i et samarbejde mellem Hedeselskabet og Thyborøn Invest, og med Hedeselskabet som majoritetsaktionær. Hedeselskabet har arbejdet med innovation og udvikling af muslingeopdræt siden 2011, og Thyborøn Invest har været involveret i konventionel musling og østers opdræt siden 2010.

Blå Biomasse har ambition om at opdrætte, forarbejde og videresælge bæredygtigt marin biomasse. Biomassen vil primært kunne bruges til foder i produktionen af f.eks. kylling eller laks.

I dag har virksomheden fokus på at udvikle bioøkonomien omkring marin biomasse.

Bioøkonomi af den blå biomasse

Bioøkonomi handler om, at man udnytter materiale fra landbrug, skov og hav samt fra organisk affald til at udvikle nye produkter.

Opdræt af blåmuslinger er et anerkendt og bæredygtigt virkemiddel til rensning af de danske fjorde. Når Blå Biomasse udnytter hele høsten af muslinger, fremfor blot den del der kan afsættes som fødevare, er de med til at understøtte udviklingen af bioøkonomi i Danmark.

En årlig produktion på 10.000 tons muslinger vil forbedre vandmiljøet i Limfjorden, da der årligt fjernes ca. 130 tons kvælstof og ca. 10 tons fosfor.

Senior kommunikationsrådgiver, Danmarks Grønne Investeringsfond
lsl@gronfond.dk / 22 13 58 55

Klaus Astrup Nielsen
Bestyrelsesformand, Blå Biomasse A/S
klan@hedeselskabet.dk / 87 28 11 33

Strandvejen 104B

Grøn Herning-virksomhed øger vækst i stærkt lånesamarbejde24.11.2022 10:46:47 CET | Pressemeddelelse

Aktive Energi Anlæg A/S – eller AEA som firmaet i daglig tale bliver kaldt – sælger industrielle varmepumpe-løsninger til bl.a. fjernvarmeselskaber og andre store virksomheder og er med til at fortrænge fossile brændsler, herunder naturgas. AEA har netop modtaget en ”lånepakke” fra Danmarks Grønne Investeringsfond, bestående af ansvarlig lånekapital samt almindelig lånekapital, derudover deltager Sydbank som medfinansierende part. AEA styrkes hermed finansielt og understøtter samtidig den videre skalering af virksomheden.

Tre statslige fonde bliver til én: Nyudpeget bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond bydes velkommen27.8.2022 13:21:45 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget en bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktørerne i de tre nuværende fonde byder bestyrelsen velkommen og ser frem til samarbejdet om at gøre Danmark rigere og verden grønnere.

Danmarks Grønne Investeringsfond årsrapport 2021: Rekordhøj aktivitet og CO2-reduktion lover godt for nødvendig grøn omstilling6.5.2022 07:55:51 CEST | Pressemeddelelse

Rekordhøj CO2-reduktion og et årsresultat på 20,9 mio. kr. understreger, at grøn omstilling og god forretning går hånd i hånd. Og med den nuværende situation i Europa er det mere aktuelt end nogensinde at sætte fart på den grønne omstilling i danske virksomheder for at reducere afhængigheden af fossile energikilder.