Fjernvarmeprisen stiger i Silkeborg

Historisk høje energipriser betyder, at Silkeborg Forsyning må sætte prisen for fjernvarme op
Kraftvarmeværket i Silkeborg. Foto: Silkeborg Forsyning.

I hele verden er energipriserne steget voldsomt hen over efteråret. Mange steder i landet er priserne for opvarmning allerede steget, og nu er det desværre blevet Silkeborgs tur. En seksdobling af gaspriserne er årsagen.

Det oplyser direktør i Silkeborg Forsyning, Jens Bastrup.

Den 1. november 2021 stiger forbrugsbidraget, der er den variable del af varmeregningen, derfor med 195 kroner fra 475 kroner til 670 kroner for en megawatt-time (MWh) varme.

For et standardhus på 130 m2 med et forbrug på 18,1 MWh varme om året betyder det en stigning fra 12.118 kroner til 15.647 kroner. For et standardhus er det en stigning på 29 procent og 294 kroner om måneden eller 3.529 kroner om året. Priserne er inklusive moms.

Silkeborg Forsyning giver de omkring 15.000 fjernvarmekunder direkte besked om prisstigningen på mail, SMS eller pr. brev, og kundeservice sidder klar til at hjælpe med alle spørgsmål.

Selvom prisstigningen træder i kraft pr 1. november 2021, er det først til februar 2022, at varmeregningen skal betales.

Direktør: Vi må følge markedet

Kraftvarmeværket i Silkeborg er drevet af naturgas, og Silkeborg Forsyning må reagere, når markedet udvikler sig, forklarer Jens Bastrup:

”Vi følger markedet, og når priserne stiger så ekstremt, som de gør nu, så må vi desværre følge med,” siger Jens Bastrup, der ikke kan sige, om det bliver den sidste prisstigning:

”Vi går ud med en nødvendig justering nu. Alt afhængigt af udviklingen på energimarkedet hen over vinteren håber vi, at det er nok,” siger han.

Selvom Silkeborg Forsyning kan producere fjernvarme fra solparken og fra en elkedel og kan sælge el fra kraftvarmeværket, er det desværre ikke nok til at afbøde prisstigningen fuldt ud.

Gaspriser seksdoblet

Naturgaspriserne på verdensmarkedet er påvirket af mange forhold. For eksempel er produktionen ikke fulgt med efterspørgslen og mange gaslagre er derudover ikke fyldt helt op på grund af nedgang i forbruget under Corona-epidemien.

Elpriserne er påvirket af øget efterspørgsel, en vindfattig sommer og mindre regn i Norge og Sverige, så deres vandkraftværker ikke leverer lige så meget strøm som forventet.

Priserne på energi har blandt andet derfor været voldsomt stigende gennem det seneste år. På et år er de rene el- og gaspriser henholdsvis fire- og seksdoblet. Silkeborg Forsyning tjener derfor flere penge på el-salget fra kraftvarmeværket, men det er desværre ikke nok til at kompenserer fuldt ud for de stigende gaspriser. Samlet set bliver det derfor markant dyrere at producere fjernvarme.

De stigende priser rammer alle, som varmer deres huse op med enten el eller gas, og dermed vil husstande med varmepumper og gaskedler faktisk opleve endnu højere prisstigninger end fjernvarmekunderne.

For et standard gasopvarmet hus med naturgasfyr kan prisstigningen være så meget som 14.000 kroner set i forhold til samme periode sidste år, med det nuværende prisniveau på gas. Også borgere med en individuel varmepumpe vil få en højere prisstigning.

Derfor er fjernvarmekunderne ikke så hårdt ramt som andre, pointerer Jens Bastrup:

”Rigtig mange bliver ramt af de stigende energipriser, men fjernvarmekunderne er relativt godt stillet sammenlignet med andre.”

Fakta 1: Forventede prisudviklinger på forskellige varmekilder i 2022

Fjernvarmekunder er mindst berørt af energiprisernes udvikling.

I det følgende er illustreret forventede udviklinger i priser på forskellige varmekilder i 2022 for et standardhus. Udviklingen ses for perioden januar 2021 til oktober 2021 for forventede priser i 2022:

Varmekilde

Forventet prisstigning i variabel pris, DKK

Naturgas*

14.000

Jordvarme/varmepumpe**

4.500

Fjernvarme***

3.500

*Prisen for gas for en fastprisaftale over 12 måneder er steget med 8,54 DKK/nm3 fra medio januar 2021 til medio oktober 2021. Kilde: Norlys.dk. Et standardhus bruger 1.645 nm3. Kilde: Beregning fra Silkeborg Forsyning.

** Elprisen for en 12 måneders aftale er steget med ca. 0,74 DKK/KWh fra medio januar 2021 til medio oktober 2021. Kilde: Norlys.dk. Et standardhus bruger 6.033 kWh med udgangspunkt i SCOP på 3. Kilde: Beregning fra Silkeborg Forsyning.

*** Variabel bidrag er forudsat steget fra 380 DKK/MWh til 536 DKK/MWh. Et standardhus på 130 m2 bruger 18,1 MWh. Kilde: Beregning fra Silkeborg Forsyning.

Fakta 2: Det er forbruget, der bliver dyrere

Silkeborg Forsyning har valgt kun at lade den variable del af varmeregningen stige. Altså den direkte afregning af forbruget af MWh varme – også kaldet forbrugsbidraget.

Varmeregningen består af tre poster (priser i 2021 ex. moms. Før stigning):

- Abonnementsbidraget på 840 kroner

- Effektbidraget på 15,20 kroner pr. m2 bolig.

- Forbrugsbidrag på 380 kroner pr. MWh.

Abonnementsbidraget og effektbidraget bliver fastholdt på deres nuværende niveau.

Kraftvarmeværket i Silkeborg. Foto: Silkeborg Forsyning.

Information om Silkeborg Forsyning

Tietgensvej 3
8600 Silkeborg

8920 6400http://www.silkeborgforsyning.dk

Silkeborg Forsyning

I Silkeborg Forsyning er vi omkring 130 kompetente og engagerede medarbejdere, der i samarbejde med eksterne leverandører hver dag leverer komfortabel, stabil og konkurrencedygtig fjernvarme og rent og velsmagende drikkevand til mange tusinde kunder i Silkeborg Kommune. Vi står også for den miljøbevidste håndtering af affald og spildevand i hele Silkeborg Kommune.

Samlet set når vi alle Silkeborg Kommunes omkring 95.000 borgere med en eller flere af vores ydelser. Vores kunder er meget vigtige for os, og vi vil fortsat forbedre og videreudvikle kundeoplevelsen.

www.silkeborgforsyning.dk