Fjernvarmen kan indfri store dele af EU klimamål

Fjernvarmen er klar til at påtage sig en endnu større klimaforpligtigelse, hvis den får lov til det. Sådan lyder reaktionen fra Dansk Fjernvarme efter at EU Kommissionen har vedtaget nye reduktionsmål for den ikke-kvote belagte sektor.

Danmark skal frem mod 2030 reducere sit CO2-udslip med 30% i den ikke-kvote belagte sektor lyder det fra EU Kommissionen, der netop har vedtaget et nyt udspil. Hos Dansk Fjernvarme anerkender man, at det er et højt og ambitiøst udspil, men at det også rummer store muligheder for den danske cleacn tech industri og for udbredelsen af fjernvarme.

- Det er et højt og ambitiøst mål, som EU Kommissionen foreslår at pålægge Danmark. Men man skal huske på, at vi i Danmark har stærke erhvervsmæssige kompetencer indenfor udviklingen af grønne teknologier, der gør, at målopfyldelsen i de andre lande kan styrke den danske eksport og skabe vækst og beskæftigelse herhjemme, siger vicedirektør i Dansk Fjernvarme, Kim Behnke, og fortsætter:

- Vi forventer, at eksporten af fjernvarmerelaterede produkter vil stige fra de nuværende 6,6 mia. kroner om året til cirka 11 mia. kroner i 2025. Det kan sagtens vise sig at blive endnu højere, hvis flere af de især østeuropæiske lande udbreder fjernvarme og fjernkøling, for at indfri deres forpligtigelse på en CO2 optimal måde.

Fjernvarmen tilbyder at overtage forpligtigelse

Det er de enkelte landes velstand, der har ligget til grund for fordelingen af reduktionsmål, hvor Danmark på grund af sin relativt høje velstand tilsvarende får et relativt højt reduktionsmål. Det kan også vise sig at blive en stor udfordring at gennemføre reduktionerne i såvel transport- og landbrugssektoren samt i boligmassen. Derfor tilbyder Dansk Fjernvarme at påtage sig en del af disse sektorers forpligtigelser, hvis det samfundsøkonomisk giver mening.

- Hvis ikke det hele skal handle om at skære ned, så har Danmark i dag to store håndtag at dreje på, nemlig at elektrificere den ikke-kvote-belagte sektor og få flere husstande og virksomheder over på fjernvarme. Kort sagt at trække CO2-udledning fra ikke-kvote til den kvote belagte sektor, siger Kim Behnke og fortsætter:

- El og fjernvarme er de to store motorer i den grønne omstilling. Så hvis det også samfundsøkonomisk er billigst at reducere CO2-udledningen ved øget brug af el og fjernvarme, så er vi er i fjernvarmen parate til at påtage os en fornuftig del af forpligtigelsen fra de sektorer

Flere olie og naturgaskunder skal have fjernvarme

Fjernvarmen vil blandt andet kunne udnytte mere af den grønne el fra vindmøllerne, hvis den får mulighed for at installere eldrevne varmepumper og fortrænge fossile brændsler med solvarme. Det kræver dog, at der lettes på de afgifter, der i øjeblikket gør, at det ikke er rentabelt for fjernvarmeselskaberne at installere en varmepumpe.

Samtidig foreslår Dansk Fjernvarme at konvertere flere oliefyr og naturgaskunder over på fjernvarmen, da det vil reducere CO2-udledningen markant fordi fjernvarmen har et betydeligt lavere CO2-udslip end olie og naturgassen.

Pressechef Rune Birk Nielsen tlf. 24 90 41 97 el. rbn@danskfjernvarme.dk