Fitnesscentrene er lukkede: Sådan klarer du træningen derhjemme

Mens coronavirusset har lukket samtlige træningscentre i landet, er efterspørgslen på træningsredskaber til hjemmet stor. Sådan træner du effektivt i hjemmet.

Mens coronavirusset har lukket samtlige træningscentre i landet, er efterspørgslen på træningsredskaber til hjemmet stor. Foto: PR.

Nogle ser måske lukningen af de danske fitnesscentre som en kærkommen undskyldning til at skippe træningen, mens andre er ved at gå ud af det gode skind i jagten på at få pulsen op og løfte noget tungt – er det sidste tilfældet, kan du ånde lettet op. Med ganske enkle redskaber, kan du nemlig sagtens få en effektiv workout i hjemmet, uden det koster spidsen af en jetjager.

– Efter landets træningscentre er blevet lukket som følge af coronavirusset, har vi oplevet en stor efterspørgsel på træningsredskaber til hjemmet. Det tyder på, at rigtig mange simpelthen vælger at klare træningen hjemmefra, siger Jacob Møller, der er administrerende direktør i Biltema.

– Det er let at bruge mange penge på unødvendige og dyre træningsmaskiner, men det er på ingen måde nødvendigt for at komme godt i gang. start med det mest basale udstyr – så kan du altid opgradere efter behov. Og så skal træningen naturligvis altid tilpasses både alder, træningstilstand og ambitionsniveau, uddyber Per Normann, som rådgiver kunderne om køb af træningsredskaber til hjemmet i Biltema.

Kom godt i gang med hjemmetræningen

Overvejer du at kaste dig over træningen derhjemme, giver Per Normann tre gode råd til at komme godt fra start og få en effektiv workout.

1. Læg en realistisk plan
    Hvis du lægger for hårdt ud, er det let at miste motivationen. Start derfor stille og roligt, og vær opmærksom på, at dine mål er realistiske – så er det nemmere at holde sig til ilden gennem længere tid. Samtidig er det nødvendigt, at din krop kan tåle træningen, så det er en god idé at overveje nøje, hvilke typer øvelser, du vil fokusere på, og holde dig til planen.

2. Hav udstyret ved hånden
    Hvis du har simpelt træningsudstyr som eksempelvis en stor træningsbold, en træningsmåtte og et sæt håndvægte, kan du udføre mange øvelser hjemme i stuen. Men sørg for, at dit træningsudstyr er let tilgængeligt – så er det nemmere at få det brugt.

3. Giv ikke op!
    Det tager tid at ændre vaner, og det gælder også, når man skal flytte ens træningspas fra fitnesscentret til hjemmet. Derfor er det vigtigt at være vedholdende og samtidig lytte til kroppen i den nye træningssituation.

Peter Normann
Hus- og haveekspert, Biltema
sales.aalborg@biltema.com

Med enkle redskaber er det nemt at få en effektiv workout i hjemmet – få tre  gode råd til at komme godt fra start. Foto: PR.
Med enkle redskaber er det nemt at få en effektiv workout i hjemmet – få tre gode råd til at komme godt fra start. Foto: PR.

Biltema er en af Nordens største kæder af detailforretninger. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj.