Fitnesscentrene er klar til at støtte regeringens sundhedsudspil

Regeringens sundhedsudspil vil styrke unges trivsel gennem mere bevægelse og lægger i den sammenhæng op til at inddrage erhvervslivet. Det er positivt, at udspillet satser på fysisk aktivitet hos unge, og det vil være oplagt at inddrage de lokale, private fitnesscentre i et fælles samarbejde i kommunerne, mener SMVdanmark. Det er påkrævet, for næsten 8 ud af 10 af de 11-15-årige lever ikke op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet.

Sundhedsudspillet, som regeringen netop har offentliggjort, introducerer blandt andet partnerskabet: ”Generation Aktiv”, der skal styrke unges trivsel gennem bevægelse og sunde fællesskaber med inddragelse af blandt andet erhvervslivet.

Det får ros fra Kasper Munk Rasmussen, chefkonsulent i SMVdanmark.

”Vi står i en situation efter coronakrisen, hvor 58 pct. af danskerne ikke lever op til WHO’s minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet.  Det er derfor vigtigt, at der nu kommer ambitiøse løsninger på bordet, som kan øge danskernes incitament til at være fysisk aktive. Her kommer vi længst, hvis vi inddrager fitnesscentrene rundt om i landet, som er der, hvor en stor del af danskerne får deres motion,” siger han.

Regeringens udspil rummer et særligt fokus på fysisk inaktivitet hos børn og unge og med god grund: Næsten 8 ud af 10 blandt de 11-15-årige lever ikke op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet. Tværtimod bruger de 11-15-årige i gennemsnit knap 11 timer på stillesiddende adfærd i hverdagen. SMVdanmark peger på, at det er vigtigt, at man tænker nyt i forhold til de unge, da man tilsyneladende ikke har formået at vende den negative udvikling.

“Vi foreslår, at man blandt andet styrker muligheden for at samarbejde med lokale fitnesscentre. Eksempelvis er der en del af de puljer, der findes på folkeskoleområdet, der kun kan bruges til at samarbejde med foreninger, og det udgør en barriere for de skoler, der gerne vil samarbejde med private fitnesscentre,” fortæller Kasper Munk Rasmussen.

Han henviser til, at private fitnesscentre bør inddrages ifm. valgfag, som en del af idrætsundervisningen eller som tilbud til inaktive elever. Fitnesscentrene har nemlig både de fysiske rammer og erfaring med at tilrettelægge relevante og skræddersyede træningsforløb, der kan spille ind i undervisningen i grundskolen

Tallene viser med al tydelighed, at vi har brug for at styrke lysten til og muligheden for at dyrke motion i Danmark: Andelen af inaktive mænd er steget fra 15,4 pct. til 19,2 pct. fra 2010 til 2021. Blandt kvinder er 18,9 pct. inaktive i 2021 mod 16,3 pct. i 2010. I alt er det således næsten hver 5., der er inaktiv. Det svarer til godt 900.000 danskere over 18 år.

Medieaftale overser potentiale i den dansk filmbranche21.5.2022 13:03:03 CEST | Pressemeddelelse

Et flertal i Folketinget er blevet enige om en medieaftale, der skaffer flere penge til at producere danske film og serier, men som ikke gør op med de unfair konkurrencevilkår, den danske filmbranche oplever på det europæiske marked. Dermed risikerer den danske filmbranche at gå glip af vækst og arbejdspladser, fordi vi, som et af de få lande i verden, ikke tilbyder produktionsrabatter. Kulturpolitikken bør i højere grad tilgodese erhvervspolitikken, mener SMVdanmark.