Fiskars ja Fazer kärjessä Suomen suositelluimmat brändit-listauksessa

Mitä brändejä sinä suosittelisit ystävillesi? YouGov BrandIndex julkaisee nyt Suomen suositelluimmat brändit 2019 -listauksen.

YouGov BrandIndexissä on tutkittu mitkä yritykset ja brändit ovat hyviä luomaan ns. brändilähettiläitä, eli tyytyväisiä asiakkaita, jotka suosittelisivat brändiä. Julkaisemme nyt vuoden 2019 YouGov BrandIndex Brand Advocacy Rankingin.

Fiskars ja Fazer ovat kärjessä Suomen suositelluimmat brändit listauksessa. Fazer oli viime vuonna ykkösenä, mutta nyt viime vuoden kakkonen, Fiskars ohitti Fazerin. Fiskars saa pistemääräkseen 65,0 ja Fazer 64,5.

Hackman on kolmas 57,9 pisteillään.

Autoteollisuus on aina ollut hyvä luomaan brändilähettiläitä ja nyt top-10 -listalle on noussut kaksi autobrändiä, Volvo ja Toyota. Volvo on seitsemäs ja Toyota kahdeksas. Mercedes Benz ei mahtunut kymmenen kärkeen enää tänä vuonna.

Nousijat 2019

YouGov myös julkaisee listauksen eniten Brand Advocacy-pisteitään parantaneista brändeistä.

Vaikka Mitsubishin Brand Advocacy pisteet ovat kaukana Suomen suositelluimmat brändit 2019 -listauksen parhaiden automerkkien pisteistä, on sen pistemäärä noussut selvästi vuoden takaa. Pisteet ovat nousseet peräti 5,8 pistettä 25,8 pisteeseen ja Mitsubishi onkin listauksen suurin kasvaja.

Mitsubishi on myös yksi niistä automerkeistä, jonka myynti on kasvanut selvästi viime vuoteen verrattuna.

YouGov Profiles-profilointityökalun mukaan Mitsubishin brändilähettiläät ovat keskimääräistä useammin miehiä ja yli 60-vuotiaita. Suomalaiseen aikuisväestöön verrattuna he ovat myös keskimääräistä kiinnostuneempia autoista ja autoilusta.

Myös Santander Consumer Finance on parantanut pistemääräänsä viime vuodesta. Viime vuonna sen Brand Advocacy -pisteet olivat miinusmerkkiset, mutta nyt pisteet ovat parantuneet peräti 5,6 pistettä ja ovat nyt +3,5. Yksi mahdollinen selitys voisi olla vuonna 2018 alkanut yhteistyö If-vakuutusyhtiön kanssa liikennevakuutuksissa.

YouGov BrandIndex -rankingista

BrandIndex on päivittäin toteutettava seuranta, jossa tutkitaan suomalaisten käsityksiä yli 200 brändistä monissa eri sektoreissa. BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla.

BrandIndexin Brand Advocacy pisteet lasketaan jokaisen brändin omien asiakkaiden antamista suosittelupisteistä 12 kuukauden ajalta lokakuun 2019 loppuun asti. Suosittelupisteet brändeille lasketaan kysymällä: ”Suosittelisitko brändiä ystävällesi vai haluaisitko hänen välttävän sitä?”

Alla olevassa taulukossa esitetään suurimmat kasvajat Brand Advocacy –mittarilla ajalla 1.11.2018-31.10.2019 verrattuna samaan ajanjaksoon vuosina 2017-2018.

Lue lisää: https://yougov.fi/find-solutions/brandindex/

Katso maakohtaiset tulokset: http://www.brandindex.com/ranking/finland/2019-advocacy

Image: Getty

YouGov Profiles
Lataa

YouGovilla on 35 toimipaikkaa 22 maassa ja paneelin jäseniä 43 maassa. YouGovin markkinatutkimusverkosto on yksi maailman kymmenestä suurimmasta kansainvälisestä verkostosta.