fischer lancerer verdens hårdeste rustfri betonskrue

fischer A/S lancerer nyudviklet betonskrue, der gør det betydeligt nemmere og hurtigere at montere i selv hård beton. Den nye skrue anvender en rustfri A1-spids, mens resten af skruen er rustfri A4, syrefast.
fischer lancerer en helt ny A4-betonskrue, som i modsætning til de hidtidige løsninger kommer med en hård rustfri A1-spids. Tidligere er betonskruer lavet med en stålspids, som i sagens natur kunne ruste.  Foto: PR.
fischer lancerer en helt ny A4-betonskrue, som i modsætning til de hidtidige løsninger kommer med en hård rustfri A1-spids. Tidligere er betonskruer lavet med en stålspids, som i sagens natur kunne ruste. Foto: PR.

fischer lancerer en helt ny A4-betonskrue, som i modsætning til de hidtidige løsninger kommer med en hård rustfri A1-spids. Tidligere er A4-betonskruer lavet med et stålgevind, som i sagens natur kunne ruste.

Indtil nu har man svejset forskellige segmenter på betonskruerne for at muliggøre iskruningen, men med den nye A1-spids på en A4-skrue er monteringen på en gang blevet billigere, nemmere og hurtigere, fortæller Lars Holbæk, der er Nordic Product Manager hos fischer og fortsætter:

Betonen i Norden er oftest særlig hård, og derfor er det vigtigt, at stålet kan stå distancen. A4 er blødere stål, og det er derfor vi nu producerer betonskruen med en hårdere A1- spids.

Prisvenlig løsning med ETA-godkendelse

Betonskruen er ETA-godkendt i alle dimensioner og kan bruges i både revnet og ikke-revnet beton. Betonskruen bruges primært på større byggeprojekter og anvendes bl.a. til at montere rækværk på beton.

Den nye teknologi sikrer, at monteringen er mere sikker og nemmere end tidligere, samtidig med at den også er mere prisvenlig. Tit har udfordringen været, at det er besværligt at arbejde med hård beton, men med den nye A1-spids, er det meget nemmere. Derudover er rensning af borehuller ved lodret montering ikke længere nødvendig, når man bruger de nye skruer, fortæller Lars Holbæk.

Ud over at A4-skruen primært anvendes til beton, kan den også ofte bruges i mursten. Der ses en tendens til, at betonskruer tager mere af markedet fra eksempelvis gennemstiksanker, hvilket også er grunden til Ultracut FBS ll A4 har gennemgået en forbedring. fischer har for nylig lanceret et nyt gennemstiksanker, FBN II HDG, med mange af de samme anvendelsesmuligheder som den nye betonskrue. Gennemstiksankeret er en billigere løsning end betonskruen, men kræver mere arbejdstid at montere.

Betonskruer med segmenter findes i mange former på markedet, men fælles for dem er, at de er en dyrere løsning, der generelt ikke er optimale at arbejde med.

Ud over at A4-skruen primært anvendes til beton, kan den også bruges i mursten. Der ses en tendens til, at betonskruer tager mere af markedet fra eksempelvis gennemstiksanker, hvilket også er grunden til Ultracut FBS ll A4 har gennemgået en forbedring. Foto: PR.

fischer A/S er en producent af forskellige byggematerialer til blandt andet befæstigelse. Firmaet er grundlagt i 1948 i Tyskland og beskæftiger cirka 5.000 medarbejdere. Virksomheden er blandt andet kendt for opfindelsen af den såkaldte S-plug, der stadig er et storsælgende produkt. www.fischerdanmark.dk/da