Fire ud af fem er uopmærksomme bag rattet
”Kør bil, når du kører bil” lyder det fra Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet, og der er god grund til at sprede det budskab.
En undersøgelse af Kantar Gallup for Gjensidige viser, at hver tredje dansker har læst eller sendt beskeder fra deres telefon under kørsel, mens også hver fjerde har skiftet musik ved hjælp af telefonen på ulovlig vis. Alt i alt er det fire ud af fem bilister, der laver andre ting, end at køre bil, når de begiver sig ud i trafikken.
"Det er helt centralt, at vi kan have tillid til hinanden i trafikken, og derfor skal opmærksomheden altid rettes mod vejen, ikke telefonen”, lyder det fra Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige, der uddyber:
”Alle trafikanter har et stort ansvar for at have opmærksomheden rettet mod vejen. Antallet af ulykker, der er relaterede til uopmærksomhed, er bekymrende højt, og man risikerer at forårsage store skader på sig selv og sine medtrafikanter, hvis man ikke holder fokus på det væsentlige – nemlig trafikken,” siger Henrik Sagild.
Uopmærksomhed koster dyrt
Danskerne holder sig desværre ikke kun til at sende og læse beskeder bag rattet. Undersøgelsen viser nemlig også, at hver fjerde dansker på anden måde har brugt telefonen under kørsel, eksempelvis ved at surfe på intranettet, læse e-aviser og andet. Ifølge Rigspolitiet er uopmærksomhed den afgørende faktor i en tredjedel af alle trafikulykker, hvilket har fået dem til at skærpe straffen for brug af håndholdt telefon under kørsel.
”Det er i alles interesse, at vi får færre trafikulykker, og jeg håber, at en et øget fokus på problemstillingen vil gøre, at flere tænker sig om en ekstra gang og lader telefonen blive i lommen, når de kører bil,” siger Henrik Sagild.
Politiet øgede i 2019 bødetaksten for brug af håndholdt mobiltelefon i trafikken til 2000 kr. og et klip i kørekortet.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige blandt 1673 repræsentativt udvalgte danskere i september 2020.
Har du gjort en eller flere af følgende ting mens du kørte bil?
- Lagt makeup 1%
- Spist mad 53%
- Drukket kaffe eller andre drikkevarer 67%
- Sendt eller læst SMS 29%
- Tjekket sociale medier 9%
- Skiftet musik på telefonen 26%
- Betjent GPS mens bilen var i bevægelse 51%
- På anden måde brugt telefonen håndboldt under kørsel 26%
- På en anden måde gjort noget, der fjernede min opmærksomhed fra kørslen 29%
- Andet, notér 2%
- Ingen af ovenstående 17%
- Ved ikke/Ønsker ikke at svare 1%
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange unge oplever utryghed på rejse28.3.2024 09:32:00 CET | Pressemeddelelse
Når danske unge vender hjem fra en rejse, er rygsækken ikke kun pakket med store oplevelser og nye venskaber. Desværre oplever nogen, at utryghed påvirker deres rejse. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.
Sådan gør du dit sommerhus klar til foråret23.3.2024 10:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke kun os danskere, der er ved at komme frem fra vinterhi. Det samme gælder for landets mange sommerhuse, der mange steder slår dørene op til en ny sæson i den kommende tid. Derfor er det en god idé at gå huset efter i krogene, så det er klar til de solrige måneder.
Hver dag modtager flyselskaber klager fra danskere: 'Vigtigt man kender sin rettigheder'20.3.2024 07:36:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en voldsom stigning i klager over flyselskaber i forbindelse med Corona, ligger antallet stabilt på omkring 2000 klager årligt. Og her er særligt forsinkede fly, der får danskerne til at klage. Det viser nye tal fra Trafikstyrelsen, som Gjensidige og Gouda Rejseforsikring har fået udleveret.
Undersøgelse: Så mange danskere sløser med deres adgangskoder online14.3.2024 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
I takt med at en stadig større og vigtigere del af vores liv ligger online, bliver vi samtidig mere sårbare for at få stjålet både personlige oplysninger og værdier på internettet. Alligevel sløser mange danskere med deres adgangskoder til forskellige tjenester, viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hver tredje husejer har klimasikret boligen12.3.2024 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
Vildere og vådere vejr er blevet en realitet for landets boligejere. 2023 slog alle nedbørsrekorder, og mange har taget budskabet til sig. Inden for de seneste to år har hver tredje husejer gjort noget aktivt for at klimasikre boligen, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum