Fire ud af 10 tjekker ikke, om feriepengene stemmer

Mange snyder sig selv, fordi de ikke regner efter

København, 14. juli 2016

For de fleste danskere fungerer feriepengene som et kærkomment tilskud til sommerens rejser eller som et ekstra lille bidrag i en slunken pengepung. Alligevel glemmer mange at tjekke, om feriepengene rent faktisk stemmer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 40 pct., at de ikke regner efter. Men det er der god grund til at gøre, for det er helt almindeligt, at der sker fejl.

- Man bør absolut tjekke lønsedlen en ekstra gang, når feriepengene udbetales. Som medarbejder har man nemlig ikke bare ret til feriepenge af ens grundløn, men også af tillæg, bonus og andre udbetalinger fra jobbet. Det er der arbejdspladser, der af og til glemmer, siger Lizette Jørgensen, der er leder af Deloittes Løn Service.

Som dansker får man minimum 1 pct. i ferietillæg, hvis man har ret til ferie med løn. Har man ikke ferie med løn, optjener man feriegodtgørelse på et feriekort, som man selv skal anmode om at få udbetalt.

- Ligesom mange andre lønposter er feriepenge et kompliceret område. Ser man på den enkelte lønseddel, vil man typisk opdage, at der mange forskellige poster, som hver især har indflydelse på, hvad man har ret til af feriepengene. Derfor har vi også set eksempler på lønsedler, hvor der er fejl i udregningerne. Det kan betale sig at tjekke efter en ekstra gang, siger Lizette Jørgensen.

De ældre er i øvrigt mest flittige til at tjekke, om feriepengene stemmer. Så de unge bør få lommeregneren op af lommen, mener Lizette Jørgensen:

- Af medarbejderne over 50 år siger 65 pct., at de tjekker, om feriepengene passer. Det gør kun 42 pct. af de unge under 30. Som ung har man måske en tendens til at stole blindt på, at lønbogholderiet har regnet rigtigt, mens de ældre medarbejdere har oparbejdet en sund skepsis.

Uanset alder kan der dog være mange penge at hente, hvis man sætter sig ned og regner efter, påpeger Lizette Jørgensen:

- For mange danskere er tillæg og bonus en væsentlig del af deres løn. Det gælder også, hvis man fx får provision, modtager overtidsbetaling eller enkeltstående gratialer. I alle de tilfælde er det vigtigt, at feriepengene afspejler den reelle lønsum. For den enkelte kan det let dreje sig om flere tusind kroner.

Husker du hver sommer at tjekke på din lønseddel, at du får korrekte feriepenge/ferietillæg af både din grundløn, tillæg, bonus og andre udbetalinger fra din arbejdsplads?

Ja: 56 pct.

Nej: 40 pct.

Ved ikke: 4 pct.

Tallene er baseret på i alt 899 interview med repræsentativt udvalgte danskere i job. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Lizette Jørgensen
lizjoergensen@deloitte.dk

Lizette Jørgensen

Lizette Jørgensen er leder af Deloittes Løn Service, der varetager lønadministration for små og store virksomheder.