Fire stærke kandidater nomineret til Årets Leder

I år er det 20. gang, at Lederne uddeler prisen Årets Leder. Fire stærke kandidater fra vidt forskellige brancher er i spil til den ærefulde titel, som overrækkes på Ledelsens Dag sidst i november.
De fire nominerede til Årets Leder 2021 er fra venstre Per Bank, Gitte Aabo, Kasper Hjulmand og Helle Østergaard Kristiansen. Fotos: Christian Als, Lederstof.dk

Hver eneste dag er der dygtige ledere, som spiller en afgørende rolle og gør en meget positiv forskel for deres virksomhed eller organisation. Dem vil Lederne gerne hylde, og derfor har vi hvert år siden 2002 uddelt prisen som Årets Leder til en dansk leder, som har leveret fremragende præstationer. Og det er store navne, som har modtaget prisen. Den allerførste modtager var daværende nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen, og de to seneste modtagere har været Mads Nipper (dengang CEO i Grundfos og nu i Ørsted) og Lars Fruergaard Jørgensen, CEO i Novo Nordisk.

Nu har juryen bag prisen besluttet, hvilke fire kandidater som er i spil til at blive den 20. prismodtager. De fire nominerede kommer fra vidt forskellige brancher, men har det til fælles, at de har leveret ekstraordinære ledelsespræstationer, hvad end de har løftet økonomien til nye højder, motiveret medarbejderne til toppræstationer eller styrket bæredygtigheden.

De nominerede er:

• Gitte Aabo, CEO i GN Hearing. Gitte har ikke blot skabt fine kommercielle resultater i både GN Hearing og tidligere Leo Pharma, men hun er også en topleder, som står for ydmyghed og har meget fokus på diversitet og bæredygtighed. Hun er samtidig den eneste danske kvinde i spidsen for en C25-virksomhed.
  • Helle Østergaard Kristiansen, CEO i Danske Commodities. Helle har skabt flot vækst i Danske Commodities. Hun har stærk fokus på diversitet og har de seneste tre år i træk været på erhvervsmagasinet Fortunes liste over verdens mest indflydelsesrige erhvervskvinder, hvor hun senest lå nummer 25.
  • Kasper Hjulmand, cheftræner for det danske herrelandshold i fodbold. Kasper har ikke blot leveret meget stærke sportslige resultater med landsholdet, men han har også inspireret med en stærk og personlig lederstil, hvor han ikke er bange for at vise følelser. Hans håndtering af Christian Eriksens kollaps under EM-slutrunden fortjener stor respekt.
  • Per Bank, CEO i Salling Group. Per Bank har leveret flotte økonomiske resultater med Salling Group, som blandt andet kom ud af 2020 med det bedste underliggende resultat og den højeste omsætning nogensinde. Han tager stort samfundsansvar og tog blandt andet under coronakrisen flere initiativer for at afhjælpe krisen og understøtte nødstedte leverandører.

Ledernes administrerende direktør er meget tilfreds med det stærke felt af nominerede, som er i spil til Årets Leder.

- Jeg synes virkelig, det er et fornemt felt, som gør den 20. kåring af Årets Leder stor ære. Det er fire særdeles dygtige og inspirerende ledere, som er meget forskellige, men på hver deres måde har leveret flotte resultater. De har ikke bare gjort en stor positiv forskel i deres egne organisationer, men sat et bredere positivt aftryk i samfundet, siger Bodil Nordestgaard Ismiris, adm. direktør i Lederne.

Hun er en del af den lederjury på syv personer, som afgør, hvem der får prisen. Medlemmerne af juryen beskæftiger sig med ledelse fra forskellige perspektiver, og de øvrige medlemmer er:

• Bjarne Corydon, adm. direktør og chefredaktør på Dagbladet Børsen
  • Eva Zeuthen, partner i Zeuthen Storm og bestyrelsesmedlem
  • Jan Molin, Associate Dean og professor ved Copenhagen Business School
  • Merete Eldrup, bestyrelsesformand i blandt andet Nykredit og Rockwool Fonden
  • Pia Søltoft, forfatter, ledelsescoach og præst
  • Thomas Senderovitz, Senior Vice President i Novo Nordisk

Årets Leder 2021 bliver kåret på Ledelsens Dag den 25. november. Det er en digital konference, som det er gratis for alle at deltage i. Du kan tilmelde dig her.

Tidligere vindere af prisen som Årets Leder:

• 2020: CEO Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk
  • 2019: CEO Mads Nipper, Grundfos
  • 2018: Administrerende direktør Lasse Rich Henningsen, Musikkens Hus
  • 2017: CEO Niels Buus, GomSpace
  • 2016: Direktør Marianne Benzon Nielsen, Børnecancerfonden
  • 2015: Administrerende direktør Dorthe Crüger, Sygehus Lillebælt
  • 2014: Lakridsinnovatør Johan Bülow, Lakrids by Johan Bülow
  • 2013: Administrerende direktør Niels Duedahl, energi- og teleskabet SE
  • 2012: Koncernchef Carsten Bjerg, Grundfos
  • 2011: Skoleleder Lise Egholm, Rådmandsgades Skole
  • 2010: CEO Christian Clausen, Nordea