Vejdirektoratet

Fire konsortier konkurrerer om at bygge Nordhavnstunnelen

Del
Vejdirektoratet har nu - efter en prækvalifikation - udvalgt de fire aktører, der får mulighed for at byde på opgaven med at bygge Nordhavnstunnelen i København, der skal forbinde Østerbro med Nordhavn. Aktørerne er alle konstellationer af anerkendte danske og udenlandske firmaer.

I alt fem aktører ansøgte i januar 2022 om at blive prækvalificeret til milliardopgaven med at bygge Nordhavnstunnelen i Københavns Kommune, der forbinder bydelene Østerbro og Nordhavn. Fire aktører kan nu gå videre til opgaven med at udarbejde reelle tilbud.

Projektleder og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen Silas Nørager, Vejdirektoratet, siger:

”I Vejdirektoratet er vi glade for feltet af ansøgere, som består af meget kvalificerede firmaer, der har stor erfaring med tunnelbyggeri. Vi er ikke i tvivl om, at de fire prækvalificerede aktører, vi har valgt at gå videre med, alle har kompetencerne og styrken til at bygge Nordhavnstunnelen. I udvælgelsen har vi blandt andet lagt vægt på aktørernes erfaring med udførelse af de forskelligartede opgaver, der skal udføres på Nordhavnstunnelen. Det er et vigtigt skridt for projektets succes, vi er nået til, og med fire aktører, som nu kan arbejde videre med deres tilbud, vil det give en sund konkurrence i tilbudsfasen.”

De fire prækvalificerede er:

  1. ACCIONA CONSTRUCCIÓN S.A. med støtte fra CG Jensen A/S, Sweco Danmark A/S og Sweco Infra & Rail OY.
  2. NV BESIX S.A.- MT Højgaard Danmark A/S joint venture med støtte fra NIRAS A/S, Jacobs Sverige AB og Bravida Danmark A/S.
  3. Per Aarsleff A/S- Vinci Construction Grands Projets- HOCHTIEF INFRASTUCTURE GMBH joint venture med støtte fra COWI A/S og Wicotec Kirkebjerg A/S.
  4. ZÜBLIN A/S- M.J. Eriksson joint venture med støtte fra STRABAG SE, Ed. ZÜBLIN AG, ZÜBLIN Spezialtiefbau GmbH, ZÜBLIN SCANDINAVIA AB og STRABAG Infrastructure & Safety Solutions GmbH.

Vejdirektoratet har efter modtagelse af ansøgningerne til prækvalifikation med ekstern bistand helt ekstraordinært gennemført en bred undersøgelse af de udvalgte aktører i forhold til eventuelle udelukkelsesgrunde i Udbudsloven.

Projektleder og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen Silas Nørager siger:

”Vi har i forbindelse med udbuddet fået udarbejdet en juridisk undersøgelse for at få belyst, om der er forhold hos aktørerne, der gør, at de ikke lever op til Udbudsloven. Undersøgelsen giver ikke grundlag for, at de fire ansøgere ikke kan prækvalificeres, og de fire aktører kan nu gå videre med at udarbejde tilbud. Det er klart at skulle det på et senere tidspunkt vise sig, at der er udelukkelsesgrunde for en af aktørerne under tilbudsfasen, så kan Vejdirektoratet ikke indgå kontraktaftale med aktøren.”

Tidsplanen er nu, at de prækvalificerede aktører skal aflevere et indledende tilbud senest den 24. juni 2022. Vejdirektoratet kan derefter vælge at indgå entreprisekontrakt baseret på de indledende tilbud eller vælge at indlede forhandlingsmøder med entreprenørerne, såfremt de modtagne tilbud ikke lever op til forventningerne om pris og kvalitet.

Hvis kontrakten bliver indgået baseret på et indledende tilbud, vil det kunne ske med den vindende entreprenør allerede i sommeren 2022. Bliver der tale om en forhandlingsproces, er det forventningen, at en kontrakt kan blive indgået i begyndelsen af 2023.

Det forventes, at Nordhavnstunnelen kan åbne for trafik i 2027.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Fakta om Nordhavnstunnelen 

Vejdirektoratet bygger Nordhavnstunnelen for Københavns Kommune, og projektet er en forudsætning for den videre byudvikling af Nordhavn.


Nordhavnstunnelen bliver 1,4 kilometer lang og går under Svanemøllebugten ved København. Tunnelen skal forbinde Nordhavnsvejtunnelen på Østerbro med Kattegatvej i Nordhavn.

Tunnelen bliver en såkaldt in situ-støbt tunnel, det vil sige en tunnel, der støbes på stedet. Nordhavnstunnelen får to kørespor i hver retning, og køresporerne bliver adskilt af en tunnelvæg i midten.

Tunnel og ramper bliver tilpasset modulvogntog og 15 meter busser.

Længde: 1,4 kilometer.

Tunnelbredde i hver retning: 9 meter. Samme bredde som Nordhavnsvejtunnelen.

Tunnelhøjde: Ca. 5,5 meter over vejbane.

Dimensioneringshastighed: 80 km/t.

Antal spor: 4 (to i hver retning).

Læs mere om Nordhavnstunnelen.

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye