Fire exceptionelle forskertalenter rekrutteret til Danmark

Fire talentfulde og lovende yngre forskere hiver teltpælene op og flytter til Danmark, efter de hver har modtaget en bevilling på 25 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden.

Forskere fra fire førende universiteter i udlandet flytter nu til Danmark for at fortsætte deres karrierer.

Det sker, efter Novo Nordisk Fonden har tildelt fire talentfulde yngre forskere en bevilling på hver ca. 25 mio. kr.

På baggrund af bevillingerne vil forskerne nu etablere deres forskningslaboratorier ved hhv. Aarhus Universitet og Københavns Universitet og forfølge ambitiøse forskningsprogrammer over en periode på syv år.

Forskerne arbejder inden for forskellige felter inden for biomedicin og bioteknologi, og deres ankomst vil bidrage til at styrke og udvikle dansk forskning inden for disse områder.

De fire bevillingsmodtagere er:

• Felicity Davis, adjunkt, flytter til Institut for Biomedicin ved Aarhus Universitet fra University of Queensland, Australien
  • Samir Bhatt, lektor, flytter til Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet fra Imperial College London, Storbritannien
  • Daniel M. Messerschmidt, adjunkt, flytter til Institut for Cellulær og Molekylær Medicin ved Københavns Universitet fra Institute of Molecular & Cell Biology, Singapore
  • Mads Gyrd-Hansen, lektor, flytter til LEO Foundation Skin Immunology Research Center ved Københavns Universitet fra University of Oxford, Storbritannien

Felicity Davis vil i sin forskning undersøge og beskrive, hvordan organer dannes, fungerer og svigter i forbindelse med sygdom. Samir Bhatt vil indsamle livshistorik om mere end to mio. mennesker og ved hjælp af matematiske modeller søge at finde ud af, hvad der gør os syge. Daniel M. Messerschmidt vil skabe nye viden om epigenetik. Og endelig sætter Mads Gyrd-Hansen i sin forskning fokus på signaleringsmekanismer i hudens celler. En øget forståelse af disse kan bidrage til udvikling af nye lægemidler til behandling af inflammatoriske hudsygdomme.

”Jeg glæder mig over at kunne bringe den internationale forskningserfaring, jeg har fået i Oxford, med mig til Københavns Universitet og derigennem bidrage til udviklingen af et stærkt og internationalt forskningsmiljø på hudimmunologicentret,” siger Mads Gyrd-Hansen, der vender tilbage til Københavns Universitet, hvor han er uddannet, efter at have været ved University of Oxford siden 2013.

Bevillingerne til de fire forskere er givet som led i programmet Novo Nordisk Foundation Young Investigator Awards, der gør det muligt for fremtrædende unge forskere uden for Danmark at etablere forskningslaboratorier i Danmark. Bevillingerne går til oprettelsen af en forskningsgruppe samt til at dække bl.a. lønudgifter for medarbejdere.

”Jeg vil gerne lykønske de fire bevillingsmodtagere. De er udvalgt blandt mange meget velkvalificerede ansøgninger, og vi ser frem til at følge deres projekter i de kommende år. Med Novo Nordisk Foundation Young Investigator Awards tilstræber vi at tiltrække nogle af verdens mest talentfulde og lovende yngre forskere til Danmark og derved styrke dansk forskning både nu og i fremtiden,” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, Senior Vice President, Novo Nordisk Fonden.

Ny ansøgningsrunde på vej
Novo Nordisk Foundation Young Investigator Awards støtter uafhængige forskere på et tidligt stadium eller midtvejs i karrieren, som er klar til at udføre mere ambitiøse undersøgelser inden for biomedicin og bioteknologi.

Bevillingerne tildeles efter et åbent opslag og en tofaset ansøgningsproces. Næste ansøgningsrunde åbner i oktober 2020.

Elisabeth Corcelle-Termeau, Senior Scientific Manager, tlf.: 7242 2587, ect@novo.dk

Christian Mostrup, pressechef, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 25 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Ny forskning vil undersøge sammenhæng mellem gravides vægt og overvægt hos børn13.1.2021 08:00:00 CETPressemeddelelse

Hvorfor rammer overvægt nogle og ikke andre? Det kan der være flere årsager til, men nu skal det undersøges nærmere, om overvægt hos gravide videreføres til barnet. Novo Nordisk Fonden vil igangsætte en række forskningsprojekter for op til i alt 60 mio. kr. for at undersøge dette spørgsmål grundigere. Hvis forskningen viser, at der er en sammenhæng, vil den viden kunne bruges til at forebygge overvægt hos børn fremover. ”Vi vil gerne blive klogere på, om svær overvægt hos moren overføres til barnet, uden at der er tale om en arvelig (genetisk) betinget overførsel. Der er nemlig en række indikationer af, at tilbøjeligheden til at blive overvægtig kan overføres fra mor til barn gennem en hormonel påvirkning gennem moderkagen. Hvis det er tilfældet, vil det give mening at sætte ind meget tidligt – muligvis allerede inden kvinden bliver gravid – for at mindske overvægten,” siger Arne Astrup, der er programdirektør for udviklingen af Center for Sund Vægt i Novo Nordisk Fonden. ”Det er vigti