Fine værdier fra Socialdemokratiet

"Vejen til lighed i samfundet går gennem god uddannelse og lige muligheder for alle for at nå et ordentligt uddannelsesniveau” udtaler formand for Gymnasieskolernes Lærerforening Annette Nordstrøm Hansen.

”Fine værdier fra Socialdemokratiet,” mener Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, der især hæfter sig ved, at ’lighed’, står centralt i principprogrammet. ”Vejen til lighed i samfundet går gennem god uddannelse og lige muligheder for alle for at nå et ordentligt uddannelsesniveau. Derfor er det helt afgørende, at nedskæringer på uddannelse stoppes.”

Lige nu er uddannelse i den politiske debat devalueret til en udgift. Regeringen har iværksat besparelser på 1,6 milliard kroner frem til 2020 på gymnasieområdet, og i dette skoleår er der 1.000 færre lærere end i sidste skoleår til det samme antal elever.

”Med Socialdemokratiets principprogram med ’lighed’ som en del af det politiske kompas vil uddannelse forhåbentlig igen blive set som en investering,” håber Annette Nordstrøm Hansen, ”så det igen bliver muligt at få den tætte kontakt med eleverne. Det gælder både til den elev, der skal have en ekstra udfordring, og den elev, der er udfordret fagligt eller socialt. Det er lighed.”

Er svaret på færre unge flere skoler?27.10.2021 11:05:36 CEST | Pressemeddelelse

”Det er prisværdigt, at regeringen fremhæver betydningen af uddannelse og vil sikre ungdomsuddannelser over hele landet. Vi er fuldt og helt enige med regeringen i, at det er afgørende, at de unge, der i dag ikke får en ungdomsuddannelse, hjælpes til uddannelse. Men i en tid med færre og færre unge risikerer vi, at vi får splittet bæredygtige gymnasier og andre ungdomsuddannelser op i ikke levedygtige, små skoler. Faktisk har vi i sektoren i forvejen mange bekymringer om, hvorvidt det er muligt at fastholde det eksisterende finmaskede net af ungdomsuddannelser, i de kommende år,” siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.