Fine værdier fra Socialdemokratiet

"Vejen til lighed i samfundet går gennem god uddannelse og lige muligheder for alle for at nå et ordentligt uddannelsesniveau” udtaler formand for Gymnasieskolernes Lærerforening Annette Nordstrøm Hansen.

”Fine værdier fra Socialdemokratiet,” mener Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, der især hæfter sig ved, at ’lighed’, står centralt i principprogrammet. ”Vejen til lighed i samfundet går gennem god uddannelse og lige muligheder for alle for at nå et ordentligt uddannelsesniveau. Derfor er det helt afgørende, at nedskæringer på uddannelse stoppes.”

Lige nu er uddannelse i den politiske debat devalueret til en udgift. Regeringen har iværksat besparelser på 1,6 milliard kroner frem til 2020 på gymnasieområdet, og i dette skoleår er der 1.000 færre lærere end i sidste skoleår til det samme antal elever.

”Med Socialdemokratiets principprogram med ’lighed’ som en del af det politiske kompas vil uddannelse forhåbentlig igen blive set som en investering,” håber Annette Nordstrøm Hansen, ”så det igen bliver muligt at få den tætte kontakt med eleverne. Det gælder både til den elev, der skal have en ekstra udfordring, og den elev, der er udfordret fagligt eller socialt. Det er lighed.”

Fagligheden er hverken steget eller faldet i gymnasiet de seneste 50 år25.5.2018 08:54pressemeddelelse

viser undersøgelse fra EVA. Gymnasielærernes formand, Annette Nordstrøm Hansen: "Jeg er meget tilfreds med, at undersøgelsen dokumenterer, at de gymnasiale uddannelser er fleksible og i stand til at honorere skiftende krav til det, vi bliver bedt om at levere fagligt. Det viser, at gymnasiet ikke er en statisk størrelse, men en uddannelsesinstitution, der er i stand til at flytte sig og følge med tiden og indfri de politiske krav. Det er en vigtig lære af undersøgelsen."

GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold30.1.2018 23:18pressemeddelelse